Top trendy w branży fitness w Polsce wg: Edyty Wolak, Michała Kosla, Macieja Dufrata

Przygotowując dla Was raport TOP 10 trendów branży fitness w Polsce, poprosiliśmy ekspertów z branży o wskazanie, ich zdaniem 3 głównych TOP Trendów. W tej części cyklu swoją opinią podzielili się: Edyta Wolak, Michał Kosel, Maciej Durfat Top trendy fitness wg. Edyty Bartejczuk Wolak - REPS Poland President:
Ilona WIlk
2024-03-05 07:00
Udostępnij
Top trendy w branży fitness w Polsce wg: Edyty Wolak, Michała Kosla, Macieja Dufrata

W zespole REPs Polska zaobserwowaliśmy, że polski fitness posiada obecnie 3 trendy:

Trener medyczny 

 
Wynika to z coraz większej ilości dysfunkcji układu ruchu, pochodzących z naszych zachowań cywilizacyjnych. Klienci zdają sobie sprawę, że trening to nie tylko wygląd, ale przede wszystkim zdrowie i mobilność.

Wellness w fitnessie 

Dysfunkcje cywilizacyjne to również dysfunkcje psychiczne, dlatego fitness zaczyna używać narzędzi naturopatii, wspomagając w ten sposób również psychofizyczne potrzeby klientów.

Trening online

Jednym ze skutków pandemii było rozwinięcie treningu w formie online. Okazało się, że trend ten nie minął po zniesieniu obostrzeń i nadal stanowi podstawę aktywności fizycznej wielu osób. Wysoka jakość materiałów treningowych dostępnych online oraz wygoda i niskie koszty sprawiają, że klienci nadal chętnie korzystają z tej formy aktywności.
 

Top Trendy w branzy Fitness zdaniem Michała Kosla, założyciela #ZarabiajNaPasji i #KancelariaIRBIS:

Odejście od "honorowania" kart partnerskich

 
W mojej ocenie, trendy dla małych klubów 200-700 m2, to przede wszystkim coraz mocniejszy trend odejścia od wsparcia kart partnerskich z korzyścią dla obsługi indywidualnej i holistycznej jeśli chodzi o klienta. Tym samym zwiększenie rentowności i jakości usługi, nawet przy początkowym odpływie klientów. Kluby rezygnują lub minimalizują wpływ klientów kartowych, którzy nie wykazują się wielkim zaangażowaniem, lojalnością i solidnością, a do tego demotywują klientów gotówkowych i "umasawiają usługę". Wiele klubów ze społeczności #ZarabiajNaPasji w ostatnich 3 kwartałach zdecydowało się pójść metodycznie tą drogą i początkiem roku zauważyli znaczny skok rentowności, przestrzeni czasowej i spokoju. Nie musząc bić się o klienta masowego.

Realne budowanie zaangażowanej społeczności lokalnej

Kolejny trend to zacieśnianie więzi i budowanie społeczności wśród klientów. Nie mówimy jednak o "sztucznym" i "udawanym" networkingu, a faktycznej, holistycznej opiece opartej o zajwkę właściciela, który wraz ze swoim zespołem szczerze dba o przestrzeń okołoklubową. Organizuje się spotkania, angażuje w prace remontowe, daje się czynny udział zmianach, które zachodzą w klubie i przekazuje możliwość motywowania młodszych klientów, dając możliwość prezentowania własnej historii czy metamorfozy. Organizuje się działania online (live, spotkania dyskusyjne, wymianę doświadczeń na temat zdrowego jedzenia, snu, redukcji stresu) jak i fizyczne, gdzie czuje się szczere i niewymuszone zaangażowanie. Jeśli ktoś to robi umiejętnie i metodycznie to nie powinien obawiać się tego, że tańszy karnet o 30-40 zł u konkurencji jakkolwiek poruszy daną społeczność.

Porzucanie JDG na rzecz Klubów Sportowych

 
Ostatni trend, to świadomość ekonomiczna i podatkowa - coraz więcej małych klubów rezygnuje z prowadzenia biznesu na Jednoosobowej Działalności Gospodarczej (ok 40-45% obciążenia podatków, danin i opłat) na rzecz lżejszych i dostosowanych pod nasza branżę form prowadzenie klubów fitness jak np. Fundacja sportowa czy Klub Sportowy (max 7% całościowego podatku, a w wielu przypadkach poniżej 3%). Brak obowiązkowego ZUSu dla właściciela, zwolnienie z VAT czy brak podatku dochodowego, przy zachowaniu wszystkich zalet prowadzenia biznesu i zatrudnienia pracowników na normalnych umowach, daje olbrzymią przewagę nad konkurencją, która nadal ponad 40% tego co zarobi traci na rzecz podatków na nieefektywne usługi publiczne. Właściciele małych klubów w końcu zrozumieli, że lepiej niż urzędnicy będą wiedzieli co robić z zaoszczędzonymi pieniędzmi.
 

Top Trendy w polskiej branży fitness, zdaniem Macieja Dufrata - Core Health & Fitness

Co do top 3 trendy 2024 to:

Numerem jeden w mojej opinii jest trening z wolnym ciężarem i trening na maszynach typu plate loaded. CORE H&F notuje rok do roku największe wzrosty w sprzedaży w tym segmencie sprzętowym. Całe szeregi tzw. half rack z podestami, na których entuzjaści fitness, których średnia wieku bardzo mocno ostatnio się obniżyła, ćwiczą idelany martwy ciąg czy też poprawną technikę przysiadów. Maszyny z zakładanym obciążeniem talerzowym, czyli „plate loaded", które pozwalają trenować efektywnie zarówno początkującym jak i najbardziej zaawansowanym trenującym, zdobywają coraz większą część przestrzeni fitness w klubach. W to wszystko wpisuje się aspekt social media i postowania swoich postępów, danej serii przysiadów czy martwego ciągu, podciągnięć z dodatkowym obciążeniem etc. To niewątpliwie istotny i dynamicznie rozwijający się trend w aktualnym świecie fitness.

Kolejnym trendem są, wszelkie ćwiczenia na mięśnie pośladkowe tzw. glute. Po części wiąże się to z powyższym trendem maszyn półwolnych, ale w CORE widzimy, że ta konkretna partia mięśni potrafiła zdobyć tak szeroką rzeszę entuzjastów, że mówimy już w naszym przypadku o trendzie. Maszyna półwolna Glute Drive Nautilus, ławki typu glute, maszyna półwolna do przysiadów z pasem tzw. belt squad, czy wreszcie schody mechaniczne StairMaster to tylko niektóre urządzenia, gdzie odnotowaliśmy znaczący wzrost sprzedaży w ostatnich latach a trend jest nadal w fazie wznoszącej.

Ostatnim wszechobecnym, ale również dotyczącym naszej branży zjawiskiem jest sztuczna inteligencja. AI zrewolucjonizuje sposób, w jaki mierzymy nasze holistyczne wskaźniki – poziom stresu, jakość snu, zdrowie serca, a nawet potrzeby żywieniowe. Niektórzy operatorzy klubów fitness zaczynają tworzyć tzw. „inteligentne siłownie". Te centra fitness są wyposażone w najnowocześniejsze urządzenia, które dostosowują treningi do kształtu ciała, wzrostu i poziomu sprawności ich klubowiczów. Maszyny te uwzględniają unikalne możliwości ćwiczącego i zapewniają idealnie dopasowane plany treningowe, które pomagają osiągnąć założone cele. W powyższy trend wpisuje się również trening zdalny tzn platformy, aplikacje itp. Software, które są dostępne dla użytkownika w każdym miejscu i czasie. Często wyposażone w profesjonalny i urozmaicony content treningowy tj. zajęcia fitness, klasy rowerowe, czy wreszcie treningi live z instruktorem. Takim rozwiązaniem jest Wexer, który od 2021 roku również dołączył do grona marek CORE HEALTH AND FITNESS.

Dziękujemy naszym ekspertom za podzielenie się swoją opinią