Okazuje się, że szkolna ławka i biurko w pracy to podstawowy błąd obniżający zdolności myślowe i rozwojowe naszego mózgu. Naukowcy twierdzą – jak wysiłek umysłowy, to tylko na stojąco!  
fit.pl
2012-02-02 00:00
Udostępnij
Bystry umysł
Doktor Max Vercruysen, który wykłada na Uniwersity of Southern California, twierdzi, że przyjęcie pozycji stojącej, zamiast siedzącej, znacznie zwiększa zdolność uczenia się i myślenia. Naukowiec przebadał stu dorosłych osób w różnym wieku, przez kwadrans wykonujących zadania komputerowe – najpierw stojąc, a później siedząc. Stojący uczestnicy osiągali od 5 do 30% lepsze wyniki od pozostałych. Dlaczego? Cóż pewna hipoteza zakłada, że wynika to z odwiecznego schematu walki bądź ucieczki: w obliczu zagrożenia zrywamy się na nogi by stawić czoło zagrożeniu, bądź w pośpiechu się od niego oddalić. Na siedząco uciekać się nie da, dlatego – jak przypuszcza Vercruysen, gdy stoimy zarówno nasze ciało, jak i mózg są gotowe do działania.

Złota rada? Nie dziw się, jeżeli twoje dziecko nie może usiedzieć za biurkiem. O ile odrobienie zadania domowego nie wymaga pisania – spróbujcie się uczyć na stojąco. Dobrą metodą jest powtarzanie materiału spacerując po pokoju. A w pracy? Jeżeli kilka godzin siedzisz i nic nie możesz wymyśleć, praca przychodzi ci z wyjątkową trudnością – zrób sobie krótki spacer, choćby po służbowym korytarzu. Zebrania zaś (zwłaszcza burzę mózgów) radzimy prowadzić na stojąco!

Badanie szczegółowo opisują autorzy książki „Przepis na Geniusza” Stephen Langer oraz James F.Scheer.

Beata Mąkolska

www.wellness.fit.pl

 
Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.
Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.