Naukowcy z Uniwersytetu California postanowili sprawdzić, czy młodzież, która lubi reklamy alkoholu jest bardziej narażona na wypróbowanie reklamowanych produktów. Im bardziej atrakcyjnie przedstawiony produkt w reklamie – tym większe prawdopodobieństwo jego zakupu, a picie alkoholu już samo w sobie jest często postrzegane jako bunt przeciw dorosłym, przeciw normom, czy bycie „cool”. Uczestnikami badania byli losowo wybrani uczniowie publicznych gimnazjów w Los Angeles. Uczniowie oglądali popularne programy, a następnie naukowcy zweryfikowali w Nielsen Media Research – jak często podczas tych programów były emitowane reklamy. Uczniowie otrzymali też fotografie z reklam (bez logotypów), a także byli pytani pod kątem wrażeń np. czy uważają reklamy alkoholu za zabawne, seksowne itd.
Okazało się, że na ekspozycję reklam alkoholu szczególnie podatne były dziewczęta, natomiast u chłopców sympatia do reklamy napojów alkoholowych była powiązana z problemami typu: brak odrabianych lekcji, wszczynanie bójek, zaniedbywanie obowiązków. Naukowcy wzięli również pod uwagę czynniki takie jak wiek, płeć, pochodzenie etniczne, zawód rodziców, ilość czasu spędzanego przed telewizorem, obserwowanie picia wśród znajomych, także dorosłych, czy udział w zajęciach sportowych pozalekcyjnych.
Autorzy badania apelują do rodziców o rozmowy na temat przekazów reklamowych w mediach, aby pomóc dzieciom odróżnić fikcję i tym samym uniknąć niewłaściwego wpływu reklamy na zachowania nieletnich. Jak się okazuje problem spożywania alkoholu przez dzieci nie jest marginalny, a dodatkowo potęguje inne niebezpieczne zachowania jak bójki, styczność z narkotykami czy seks bez zabezpieczenia.
Źródło: cnn.com
Beata Mąkolska
www.wellness.fit.pl