Powinien on wynosić 60 sekund w rundzie eliminacyjnej, natomiast w finale może być wydłużony do 90 sekund. To jaki podkład muzyczny wybierzemy, zależy przede wszystkim od nas samych.
Nie możemy wybrać muzyki której nie lubimy, nie podoba się nam czy też niezbyt dobrze słyszymy w niej bity (tzw. akcenty, uderzenia).
Większość zawodniczek dobiera muzykę znaną, modną pasującą do charakteru ćwiczenia. Jeśli zamierzamy wykonać trudne, elementy gimnastyczne, dobierzmy dynamiczną muzykę, która jeszcze spotęguje trudność kompozycji. Natomiast przy umiejętnościach tanecznych, wykorzystajmy fragmenty muzyczne, gdzie będziemy mogły zaakcentować nasze umiejętności taneczne.
Obecnie fitnesowa muzyka najczęściej składa się z kilku fragmentów muzycznych, które łączy się ze sobą. Poszczególne fragmenty mogą być w podobnym charakterze muzycznym jak i zupełnie odmienne.
Najczęściej stosowana jest muzyka typowo taneczna, housowa, hip-hopowa, techno, jak i narodowa. Przeszkodą nie będą też utwory z wokalem, a jeśli jest to znany przebój mogą pomóc w ożywieniu sędziów i publiczności. Zakończenie układu stanowi ważny element całej kompozycji. Przy układzie trwającym dwie minuty, mnogości startujących zawodniczek i zawodach trwających kilka godzin, wystąpi naturalne znużenie sędziów i publiczności. To właśnie końcowe takty odpowiednio dobranej muzyki pozwolą pozostawić po sobie jak najlepsze wrażenie, co przy ocenie wszystkich zawodniczek może mieć duże znaczenie.
Tempo poszczególnych fragmentów muzycznych jest zróżnicowane. Ostatnio zauważalna jest tendencja z dynamicznie rozpoczynającą się muzyką w tempie 140-160 bpm ( beats per minute), czyli liczby uderzeń na minutę.
Dodatkowym atutem dobrze przygotowanej muzyki są specjalne dźwięki. Jeśli są one obecne w muzyce, wówczas należy wkomponować element pod istniejące dźwięki, co może być utrudnieniem przy układaniu całej kompozycji. Innym sposobem uatrakcyjnienia muzyki jest komputerowe nakładanie dźwięków na wcześniej zmiksowane fragmenty utworów, co następuje po ułożeniu całej choreografii. Wybieramy poszczególne elementy, czas trwania dźwięku, jego brzmienie i dokładny przedział czasowy w muzyce. Można to określić poprzez rozpisanie utworu na takty i bity, ale prostszą formą jest nagranie kompozycji układu z podkładem muzycznym na kasetę video.
Joanna Zapolska
www.fit.pl