fit.pl mobile logo

Zielone warzywa jesienią?

Natura zadbała o to, abyśmy nawet jesienią mogli korzystać ze świeżych zielonych warzyw. Co może zaskakiwać, jest ich wyjątkowo wiele o tej porze roku. Są zdrowe, bogate w składniki odżywcze, poprawiają nastrój i odporność, a to tylko niektóre powody, dla których powinniśmy uwzględnić zielone warzywa w diecie naszych dzieci. Katarzyna Błażejewska-Stuhr, dietetyczka kliniczna i psychodietetyczka, ekspertka kampanii „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!” podpowiada, po które produkty i dlaczego warto sięgać jesienią.

BRUKSELKA

To niepozorne warzywo o zielonkawej barwie, nazywane „małą kapustką”, jest potężnym źródłem cennych składników odżywczych. Brukselka, poza dużą ilością witaminy K i kwasu foliowego, zawiera sulforafan - silny antyoksydant o działaniu antybakteryjnym, istotny w profilaktyce i minimalizowaniu ryzyka zachorowania na raka prostaty, piersi, płuc czy jelita grubego. Brukselkę można jeść na surowo, jednak smaczniejsza jest po krótkiej obróbce termicznej.

– Brukselkę najlepiej gotować krótko na parze, piec w piekarniku aż do zrumienienia lub przesmażyć na patelni, np. w towarzystwie jabłek lub oblane miodem. Chrupiąca skórka zmieni nasze pojmowanie brukselki jako rozgotowanego warzywa z zupy – mówi Katarzyna Błażejewska-Stuhr.

CYKORIA

Cykoria to jedno z niewielu zimowych warzyw, które kupić możemy od listopada do kwietnia. Choć w Polsce jej jedzenie nie jest popularne, jest rośliną o wielu prozdrowotnych właściwościach. Obfituje w witaminy
z grupy B, a także A, E i K, sole mineralne jak wapń, potas, żelazo, miedź, cynk, selen, fosfor, magnez. Dzięki dużej ilości błonnika pokarmowego i polisacharydów (a konkretnie inuliny), pozytywnie wpływa na pracę jelit. Cykorię można jeść zarówno na surowo, jak i po usmażeniu lub upieczeniu.

– W smaku bywa gorzka, dlatego ważny jest wybór konkretnego warzywa. Najlepsza cykoria to ta o zwartych, ściśle przylegających do siebie liściach i jasnozielonej barwie. Im starsze warzywo, tym ma ciemniejszy kolor i bardziej gorzki smak – wyjaśnia ekspertka kampanii.

JARMUŻ

Jest odmianą kapusty i jednym z najzdrowszych warzyw liściastych. Jego długie, ozdobne liście zawierają duże ilości błonnika, białka oraz witamin i soli mineralnych. Najcenniejsza jest zawarta w jarmużu witamina K, która odpowiada za regulowanie gospodarki wapniowej oraz bierze udział w procesie krzepnięcia krwi. Korzystny wpływ na nasze zdrowie ma również obecny w jarmużu silnie działający antyoksydant - sulforafan. Spożywanie jarmużu poprawia pracę układu sercowo-naczyniowego i, dzięki obecności beta-karotenu, pozytywnie wpływa na wzrok, chroniąc m.in. przed kurzą ślepotą.

– Jarmuż rzadziej jest spożywany na surowo (chyba że np. w koktajlach), ale bardzo dobry jest po nawet krótkiej obróbce termicznej - podsmażeniu, pieczeniu czy gotowaniu. Polecam przygotowywać z niego chipsy jarmużowe (dzieci je uwielbiają!), które przygotowuje się w piekarniku zaledwie w pięć minut – zachęca dietetyczka.

KALAREPKA

Kalarepka to odmiana kapusty warzywnej, która wykazuje silne działanie przeciwnowotworowe. Jest cennym źródłem witamin z grupy B, witaminy C oraz beta-karotenu. Zawarta w kalarepie luteina gromadzi się w plamce żółtej oka i pozytywnie wpływa na wzrok, dbając o prawidłowe widzenie. Dzięki dużej zawartości żelaza szczególnie polecana jest osobom zmagającym się z anemią. Kalarepa jedzona na surowo u niektórych osób może powodować bóle żołądka i wzdęcia, dlatego warto przyrządzać ją na parze.

– Kalarepa to świetna przekąska, przypominająca w smaku delikatną rzodkiewkę. Pokrojona w słupki sprawdzi się w podróży lub jako drugie śniadanie w szkolnym pudełku. Poza okrągłą częścią kalarepy, jadalne są również jej liście. Kalarepę można jeść na surowo lub w postaci duszonej, gotowanej, zapiekanej. Uwielbiają ją moi synowie, którym gotuję kalarepę pokrojoną w kostkę, w niewielkiej ilości wody ze szczyptą cukru i soli, następnie podaję z masełkiem
i koperkiem – mówi dietetyczka.

ROSZPONKA

Jej delikatne, zielone listki są łatwe w uprawie i rosną przez większość zimy aż do wczesnej wiosny. Roszponka zawiera witaminę B6, C oraz beta-karoten (czyli prowitaminę A), wspierającą wzrok. Pozytywnie wpływa na pracę układu pokarmowego, ułatwia trawienie i pomaga w leczeniu wrzodów żołądka. Ponadto cechuje ją niski indeks glikemiczny oraz niska kaloryczność, dzięki czemu jest polecana cukrzykom, osobom  z insulinoopornością oraz wszystkim dbającym o sylwetkę.

– Jej delikatne liście i orzechowy posmak są doceniane przez dzieci, dlatego w sezonie zimowym warto sięgać po nią jak najczęściej, chociażby w postaci sałatki, zielonego elementu kanapki lub składnika koktajlu. Można też dodawać roszponkę do koktajli warzywnych – przekonuje Katarzyna Błażejewska-Stuhr.

RUKOLA

Rukola jest rodzajem sałaty o podłużnych, wąskich liściach i charakterystycznym orzechowym, a czasami wręcz pikantnym posmaku. Jest bogata w witaminy K, C, E oraz witaminy z grupy B. Dzięki niskiej kaloryczności
i bogatej zawartości minerałów dobrze sprawdzi się jako baza do sałatki lub dodatek do kanapki czy makaronu. Rukolę można wykorzystywać jako składnik wielu potraw - past serowych, jajek, tarty czy pizzy.

– Wybierając ją w sklepie, zwróćmy uwagę na kondycję i jakość liści. Świeża rukola powinna być sprężysta, intensywnie zielona i sypka. Umytą i osuszoną najlepiej przechowywać w zamkniętym pojemniku, którego dno wyłożone jest lekko wilgotnym ręcznikiem papierowym. W takiej postaci liście zachowają świeżość do około tygodnia – podpowiada ekspertka.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl