fit.pl mobile logo

Menu karmiącej mamy

Jeśli właśnie zostałaś mamą i karmisz piersią, powinnaś bardziej zwracać uwagę na swój jadłospis, tak by zdrowo i dobrze się odżywiać oraz nie zaszkodzić maluszkowi  
breast feeding2Dieta mamy karmiącej tylko częściowo opiera się na ilość. Jeśli zastanawiasz się, czy powinnaś jeść za dwoje z pewnością nie. Podczas laktacji co prawda znacznie zwiększa się zapotrzebowanie organizmu na energię, jednakże wszystko zależy do tego ile ważysz i jak dużo przytyłaś podczas ciąży.

Według polskich norm zdrowotnych dla kobiety, ważącej przykładowo 60 kg, zapotrzebowanie energetyczne wynosi w wieku od 19-25 lat około 2650 kcal a od 26 lat - 2600 kcal. Jeśli w ciąży przybyło Ci od 12 -15 kg i masz zapasy tkanki tłuszczowej, wtedy nie ma potrzeby zwiększania kaloryczności posiłków.

Po pierwsze: dietom i odchudzaniu powiedz stanowcze NIE

Kobieta karmiąca nie może się odchudzać. Wszelkie diety w tym okresie powinny być zakazane. Eksperymenty z dietami i odchudzaniem mogą zakończyć się zaburzeniami przemiany materii u Ciebie i dziecka a także mieć niekorzystny wpływ na jakość mleka. Wystarczy, ze będziesz długo i regularnie karmić dziecko (zwłaszcza na jego żądania) szybko zgubisz dodatkowe, ciążowe kilogramy.


Warto także wartościowo zapełniać żołądek. Kobieta podczas laktacji ma ogromne zapotrzebowanie na energię, czasem przewyższając normy na dzienne spożycie, dlatego zamiast pustych kalorii powinna spożywać wartościowe i zdrowo wypełniające żołądek produkty, zawierające błonnik, ciemne pieczywo, warzywa oraz białko.

Karmiąca kobieta pomimo nadmiernej ilości obowiązków nie zapominać o posiłkach, zwłaszcza takich jak: śniadanie i obiad. Regularne ich urozmaicone posiłki to lepsza i bardziej wartościowa laktacja. Jeśli kobieta nie ma czasu na ich przygotowywanie, niech pomogą jej bliscy. Mama i dziecko, by czuć się dobrze i zdrowo muszą odpowiednio się odżywiać.

Urozmaicone posiłki powinny być bogate w różne składniki mineralne, zwłaszcza, że teraz potrzebujesz ich nie tylko dla siebie, ale i dziecka, by szybko i zdrowo się rozwijało. W jadłospisie mamy karmiącej powinna się naleźć Witamina C, którą znajdziemy w pomidorach, porzeczkach, natce pietruszki, morelach. Pożywnymi i bogatymi w witaminy oraz beta karoten są; dynia, marchew, papryka i szpinak. Jeśli kobieta ma tendencje do nadwagi powinna zmniejszyć spożycie posiłków mącznych:np. Makaronów i placków, na rzecz np. lekkich sałatek, zup oraz dań gotowanych i parowanych.

[-------]

Natural-VitaminsCzego unikać podczas komponowania posiłków?

Kobiety często zadają pytanie: „czego nie wolno jeść podczas karmienia”? Odpowiedź jest prosta jeść można wszystko, pod warunkiem, że będą lekkostrawne i urozmaicone i obserwując dziecko. Nie każdy produkt będzie tak samo wpływał na niemowlaka, dlatego nie ma jednej sprawdzonej recepty na uniknięcie problemów trawiennych dziecka i alergii.

Typowymi składnikami, kótre mogą uczulać i powodować problemy z żołądkiem dziecka są: cytrusy, czekolada, kakao oraz orzechy. Należy także unikać żywności mocno przetworzonej w puszkach i słoikach, ostrych oraz pikantnych. Dzieci niedobrze reagują na dodatki do potraw takie jak musztarda chrzan, ketchup, czosnek oraz wszelkie ostre przyprawy.

Podczas karmienia warto zaobserwować reakcję dziecka na mleko, jeśli nie ma problemów z jedzeniem a potem z trawieniem, należy trzymać się swojego jadłospisu. Gdy pojawi się wysypka lub biegunka , to znak ostrzegawczy, że jakiś produkt nie odpowiada maluszkowi.

Najtrudniejszym do wyeliminowania alergenem jest mleko. Znajduje się ono w większości spożywanych produktach i posiłkach (serkach, serach, jogurtach, pieczywie, budyniach, kremach, puszkach mięsnych, ciastach. Jeśli lekarz stwierdzi u dziecka alergię na białka mleka krowiego, wtedy należy wyeliminować je przynajmniej w najbardziej tradycyjnych postaciach a zastąpić innym oraz poradzić się dietetyka, który dobierze suplementy z odpowiednią ilością wapnia, którego właśnie się pozbyłaś, eliminując nabiał.

Nie istnieje lista bezpiecznych produktów!

Warto się z tym faktem pogodzić. Czasem mało alergizujące produkty, takie jak jabłko czy marchew u dziecka mogą wywołać wysypkę lub problemy z trawieniem, dlatego karmiąca mama powinna raczej sugerować się nie tylko swoimi potrzebami, ale także upodobaniami i tolerancją dziecka na dane produkty.

[-------]

Healthy mother and baby dietCo pić podczas karmienia?

Mleko odchodzi już do lamusa, niegdyś było na szczycie listy napojów karmiących matek, dziś przede wszystkim liczy się jakość i ilość. Karmiąca kobieta powinna dużo pić, gdyż traci sporo płynów wraz z mlekiem, które oddaje dziecku. Dwa litry płynów to minimum dla mamy karmiącej.

Do picia najlepsza jest niegazowana, woda źródlana o niskiej zawartości minerałów. Prócz wody mogą być herbaty owocowe, naturalnie wyciskane soki lekko rozcieńczane, czarne herbaty raczej słabe no i kawa – wielbicielki kawy powinny zrezygnować z częstego wypijania kawy, jedna filiżanka kawy od czasu do czasu, nie powinna szkodzić dziecku.

Bezwzględnie karmiąca kobieta powinna wyeliminować napoje kolorowe, gazowane i wysoko słodzone, nie są zdrowe i wartościowe. Alkohol to także bezwzględny wróg karmienia, choć jedna, lekko rozcieńczona lampa wina (ale bardzo rzadko) nie powinna szkodzić dziecku.

Zdrowy rozsądek i cierpliwość przede wszystkim

Karmiąca mama bardzo często pozostaje pod presją zarówno rodziny, jak i własnych przekonań co do karmienia. Zbyt wiele zakazów i nakazów powoduje, że karmienie i odżywanie nie przynosi radości lecz stress, napięcie i frustrację.

Dlatego zamiast głodzić się i przesadnie eliminować różne produkty, wsłuchaj się w organizm swój i dziecka. Zamiast na zapas odbierać dziecku różnych smaków, daj mu szansę, by jednak ono samo zdecydowało, co bardziej mu smakuje a co nie, wtedy oboje unikniecie niepotrzebnych emocji i nie odbierzecie sobie tego wspaniałego czasu, jakim jest bliskość karmienia.

Czytaj więcej:

www.fit.pl
 


PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl