1. Wearable Technology
Według badania ACSM dominującym trendem w branży fitness, podobnie jak w ubiegłych latach, pozostaną smartwatche, opaski fitness oraz pulsometry, których działanie coraz szerzej wspierają liczne aplikacje i media społecznościowe.
Technogym zauważa, że zaangażowanie klubowiczów rożni się w zależności od metody logowania na urządzeniach. Podopieczni zdecydowanie chętniej korzystają z aplikacji lub opaski. Co więcej aż 62% zalogowanych użytkowników jest bardziej zaangażowanych w trening, a w konsekwencji dłużej pozostają zmotywowani do ćwiczeń niż osoby nie korzystające z programów treningowych i technologii.
Aplikacja Technogym App nie tylko daje dostęp do treningów, ale również pozwala na pełną analizę aktywności. Jeszcze dokładniejsze dane możemy uzyskać dzięki opcji synchronizacji z Apple Watch, Garmin czy Polar.
2. Promocja zdrowia wśród pracowników
Pandemia Covid-19 na zawsze zmieniła podejście do profilaktyki zdrowotnej, co znajduje swoje odzwierciedlenie w działaniach pracodawców. Kwestia dbania o zdrowie i wydajność pracowników oraz inwestowanie w edukację i programy profilaktyczne są jednym z najważniejszych trendów na 2024 rok. Z myślą o potrzebach firm powstał program Technogym „Working 4 Wellness”, który łączy trening, zdrową dietę i regularne badania profilaktyczne prowadzone wśród pracowników. Wychodząc naprzeciw potrzebom dużych korporacji takich jak m.in. Apple, Google czy Microsoft, Technogym rozwija platformę Technogym Corporate Club, która wspiera zdrowie i dobre samopoczucie pracowników.
3. Programy fitness dla seniorów
Z badania MultiSport Index 2023 prowadzonego na zlecenie Benefit Systems przez agencję badawczą Minds&Roses wynika, że aż 81% seniorów w Polsce uważa ruch za istotny element profilaktyki zdrowotnej. Jednocześnie to samo badanie alarmuje, że zaledwie 24% osób po 60. roku życia podejmuje aktywność przynajmniej raz w tygodniu, przy czym w większości przypadków są to spacery (50%) oraz jazda na rowerze (41%).
Raport GUS z 2021 roku wskazuje, że osoby w wieku 60+ stanowią ponad ¼ społeczeństwa. Do 2050 będzie to już około 40% ludności Polski. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę seniorów i ich specyficzne potrzeby, rynek fitness wykształca coraz więcej rozwiązań próbując dotrzeć do tej specyficznej grupy klientów.
Mimo iż seniorzy w Polsce rzadko podejmują aktywność fizyczną, większość z nich zdaje sobie sprawę z korzyści zdrowotnych płynących z ruchu. Dla 41% z nich motywatorem do treningu jest profilaktyka zdrowotna, dla 26% relaks i odpoczynek, zaś 12% zależy przede wszystkim na poprawie nastroju.
Szukając bezpiecznego dla seniorów treningu grupowego, Technogym wypracował koncepcję treningu obwodowego Biocircuit, w którym czas pracy i wypoczynku między ćwiczeniami jest zdefiniowany w spersonalizowanych programach realizowanych pod okiem trenera. Tak skonstruowany trening pozwala wzmacniać mięśnie, dzięki czemu jest idealnym uzupełnieniem codziennej aktywności seniorów. Jak potwierdzają badania opublikowane w Geriatric Nursing, grupowa aktywność fizyczna ma też dodatkowe plusy - zmniejsza niepokój i poczucie izolacji społecznej.
4. Odchudzanie
Na wysokim miejscu na liście priorytetów użytkowników siłowi plasuje się odchudzanie, przy czym w 2024 będziemy zwracać uwagę na łączenie rutyny treningowej z odpowiednią dietą, aby przez to osiągnąć jeszcze lepsze efekty. Marka Technogym od lat stawia na tworzenie spersonalizowanego doświadczenia treningowego. Według analiz Technogym użytkownicy ćwiczący z gotowymi programami treningowymi Technogym Sessions mieli aż 80% ukończonych treningów i ćwiczyli o 50% dłużej niż podopieczni nie korzystający z aplikacji.
5. Refinansowanie usług z budżetu państwa
Według szacunków WHO do 2030 roku na choroby krążenia, otyłość, cukrzycę i inne choroby związane z brakiem aktywności zachoruje pół miliarda osób, co wygeneruje koszty szacowane na 27 miliardów dolarów rocznie. Trendy na 2024 rok odzwierciedlają wzrost znaczenia profesjonalistów w zakresie fitnessu, medycyny sportowej czy rehabilitacji (Qualified Excercise Proffessional QEP), którzy są traktowani jako kontynuacja opieki zdrowotnej w szpitalach. Dążeniem branży fitness na całym świecie staje się walka o refundację tych usług w ramach NFZ. Jednym z pomysłów Technogym wpierającym profilaktykę zdrowotną jest działający od 2007 roku program Exercise is Medicine, promujący ćwiczenia fizyczne jako lekarstwo na wiele patologii.
6. Zatrudnianie certyfikowanych specjalistów
Coraz bardziej pożądani są specjaliści legitymujący się akredytowanymi certyfikatami, którzy stoją na straży skutecznego i bezpiecznego treningu. Zdobycie akredytacji wymaga wykazania się wiedzą na określonym poziomie, zaś utrzymanie go, ciągłego dokształcania.
Aby wspierać specjalistów merytoryczną wiedzą i dostępem do najnowszych wyników badań utworzono Wellness Institute Technogym. To profesjonalna akademia poświęcona kształceniu trenerów i managerów oferująca szkolenia online oraz coroczne spotkanie edukacyjne odbywające się pod nazwą Master Trainer Event.
7. Aplikacje treningowe
Dla młodszych pokoleń urodzonych po 1995 roku aplikacje mobilne pozwalające realizować program treningowy oraz otrzymywać spersonalizowane wskazówki w dowolnym miejscu na świecie są czymś oczywistym. W odpowiedzi na potrzeby pokolenia Z tworzone są rozwiązania umożliwiające jeszcze bardziej intuicyjną obsługę klienta m.in. przez zapisy na zajęcia, elektroniczne wejścia na siłownię i komunikację z klientem poprzez powiadomienia push. Marka Technogym chce wspierać swoich partnerów w rozwoju, dlatego nieustannie rozwija aplikację Technogym App i zwiększa jej możliwości w zakresie analizowania zachowań klientów i kierowania do nich spersonalizowanej komunikacji. Pozwala to na tworzenie dedykowanych planów, ale też wyzwań i konkursów skierowanych do określonych użytkowników – np.: ktoś, kto często biega na bieżni otrzyma zaproszenie na event/maraton biegowy.
8. Dbałość o zdrowie psychiczne
Patrząc na najnowsze trendy można by pokusić się o twierdzenie, że łacińskie powiedzenie „Mens sana in corpore sano” (tłum. „W zdrowym ciele zdrowy duch”) ma szanse stać się myślą przewodnią 2024 roku. Wyniki licznych badań wskazują, że zarówno regularne ćwiczenia aerobowe, jak i trening siłowy zmniejszają ryzyko wystąpienia depresji i zaburzeń lękowych oraz poprawiają zdolności poznawcze u ludzi w każdym wieku. To szczególnie istotne dla osób starszych. Aktywność fizyczna stanowi kluczowy element, który można świadomie modyfikować, aby poprawić samopoczucie i zwiększyć sprawność umysłową. Promowanie aktywności fizycznej jako elementu prewencji jest kluczowe dla zdrowia psychicznego i funkcji mózgu.
Holistyczne podejście do dbania zarówno o ciało, jak i psychikę jest wpisane w filozofię Technogym niemal od początku istnienia firmy. Zbilansowana dieta wsparta aktywnością fizyczną pozwala na osiągnięcie dobrostanu psychicznego i fizycznego oraz jest jednym z kroków w drodze do zrównoważonego stylu życia.
9. Rozwój sportowy młodzieży
W nadchodzącym roku ma zyskać na znaczeniu kwestia angażowania dzieci i młodzieży w sport i wszelkiego rodzaju aktywność fizyczną. Program Technogym „Play Wellness” ma za zadanie rozwijanie w dzieciach miłości do sportu poprzez gry i zabawy.
10. Trening personalny
Indywidualnie dobrany trening pod okiem trenera personalnego to ważny trend pojawiający się w top od lat. Właściwy plan treningowy pozwala podopiecznym bezpiecznie osiągać ich cele w jak najkrótszym czasie oraz pozytywnie wpływa na motywację. Badania przeprowadzone przez czasopismo Journal of Sports Science and Medicine analizowały efektywność treningów personalnych poprzez ocenę zmiany podejścia do aktywności fizycznej. Aż 73% uczestników badania wykazało, że po zaledwie 10 tygodniach współpracy z trenerem personalnym ich motywacja znacząco wzrosła. Wynik jest zdumiewający, szczególnie gdy porównamy go z danymi mówiącymi o tym, iż 80% ćwiczących rezygnuje z chodzenia na siłownie po upływie 5 miesięcy.
Technogym dba o to, by kontakt trenera personalnego z podopiecznym nie ograniczał się jedynie do sesji treningowych. Dzięki Technogym App trener może śledzić aktywność podopiecznego również w domu czy w outdoorze, a wbudowane biblioteki ćwiczeń mogą zostać przekształcone w wirtualnego trenera obecnego przy kliencie 24/7. Aplikacja umożliwia też tworzenie indywidualnych planów treningowych, które mogą być realizowane w przerwach między spotkaniami z trenerem.
Szacuje się, że sektor wellness w skali światowej jest wart około 6 tryliardów dolarów, a w samych stanach Zjednoczonych konsumenci wydają co roku ok. 450 miliardów dolarów. Około 28% fitnessowego tortu stanowią wydatki na akcesoria sportowe i członkostwo w klubach fitness. Niewiele mniej, bo 25%, to kwoty przeznaczone na aplikacje i doradztwo personalne. Biorąc pod uwagę powyższe łatwo zauważyć, że inwestycje w wyposażenie siłowni nie mają sensu, jeśli nie wesprzemy ich technologią. Inteligentne aplikacje oraz systemy zarządzania klubem zwiększają interakcję z klientem i pozwalają na tworzenie spersonalizowanej komunikacji, która przekłada się na większą motywację klientów.