Po pierwsze czyszczenie
Po zimie spędzonej w garażu lub piwnicy rower trzeba koniecznie odświeżyć. Zacznij od dokładnego umycia ramy. W sklepach rowerowych można kupić specjalne specyfiki jednak zwykła woda z płynem do mycia naczyń w zupełności wystarczy. Lepiej unikać myjek wysokociśnieniowych, by woda oraz piasek nie dostały się do łożysk i innych uszczelnionych miejsc.
Kontrola sprzętu
Sprawdź czy koła, pedały i kierownica nie mają wyczuwalnych luzów. Dokładnie obejrzyj klocki hamulcowe. Jeśli są zdarte czeka cię ich wymiana. Na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Klocki hamulca powinny równo dochodzić do obręczy, nie spadać, ani nie blokować koła.
Zwróć uwagę także na linki hamulcowe. Wystrzępione końcówki warto zabezpieczyć specjalnym kapturkiem. Poruszaj kołem na boki. Jeśli zaczyna się chwiać, koniecznie odwiedź serwis rowerowy.
Smarowanie łańcucha
Łańcuch to część roweru, która wymaga specjalnej troski. Przed sezonem koniecznie umyj go przy pomocy środka odtłuszczającego. W ten sposób bez wysiłku usuniesz wszelkie zabrudzenia. Po wysuszeniu dokładnie nasmaruj kolejno każde ogniwo. Po chwili usuń nadmiar smaru z zewnętrznej części łańcucha.
Czas na przerzutki
Jeśli twój rower wyposażony jest w przerzutki, poświęć im trochę uwagi. Obejrzyj je dokładnie i unosząc tylne koło pokręć pedałami, powoli przerzucając biegi. Jeśli zmiana nie dokonuje się płynnie lub słychać trzaski, trzeba będzie dokonać regulacji. Służą do niej dwie małe śrubki w korpusie przerzutki. Taka regulacja wymaga wprawy, dlatego początkującym radzi się odwiedzenie zakładu rowerowego, w którym za niewielką opłatą serwisant odpowiednio wyreguluje przerzutkę. Koszt takiego zabiegu to zwykle 15-25 zł.
Pompujemy
Ostatnią czynnością jest dopompowanie powietrza w oponach. Na ich boku producent zawsze podaje zalecane ciśnienie. Zbyt mała ilość powietrza w kole to prosty sposób na uszkodzenie opony, a jazda na takim rowerze wymaga więcej siły i po prostu jest mniej przyjemna.
www.fit.pl