Aktywny styl życia zadomowił się w Polsce na stałe. Coraz więcej osób widzi w nim już nie tylko szansę na poprawę własnego zdrowia psychofizycznego, ale coraz częściej także relacji partnerskich. Według ekspertów pozytywne emocje wynikające z regularnego trybu życia partnerów mogą sprawić, że będą oni szczęśliwsi na co dzień, a ich relacja stanie się trwalsza. Potwierdza to walentynkowa edycja badania MultiSport Index przeprowadzona przez agencję badawczą Minds&Roses na zlecenie Benefit Systems. Aż 93% Polaków uważa, że podejmowana wspólnie przez partnerów aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na ich relację, a 88% zgadza się ze stwierdzeniem, że aktywne fizycznie pary są szczęśliwsze na co dzień. Dlaczego tak się dzieje?
– Podam przykład: wyobraźmy sobie, że spóźniamy się na ważne spotkanie, przez co w pracy pojawia się konflikt z szefem. Mamy zły nastrój – czy „wyparowuje” on z nas w momencie, kiedy opuścimy biuro? Nie do końca. Nagromadzone podczas ciężkiego dnia emocje zazwyczaj przenosimy do domu. Kiedy dodatkowo jesteśmy w stałym w związku i mieszkamy z partnerem, najczęściej emocje te „przenosimy” właśnie na niego. Kiedy jesteśmy regularnie aktywni fizycznie, znacznie trudniej jest wyprowadzić nas z równowagi, nawet w obliczu sytuacji, którą postrzegamy jako stresującą. Dobrym rozwiązaniem może być trening zaraz po pracy, który spowoduje, że nasza uwaga skutecznie przeniesie się na obszary niedotyczące zawodowych "turbulencji", a powstała pod wpływem wysiłku "chemiczna zupa w mózgu" zmieni sposób postrzegania rzeczywistości. To z kolei zapewni powrót do domu w lepszym nastroju i pomoże nam reagować na pojawiające się emocje odpowiednio do sytuacji. Warto pamiętać, że najskuteczniejsza jest systematyczna aktywność fizyczna. Dzięki regularności w tym zakresie lepiej poradzimy sobie z potencjalnymi, stresującymi sytuacjami w przyszłości - mówi dr Iwona Piątkowska, doktor nauk o kulturze fizycznej w zakresie nauk biomedycznych.
Według dr Piątkowskiej aktywność fizyczna, podczas której dochodzi do zwiększenia stężenia neuroprzekaźników i neuromodulatorów poprawiających nastrój, wpływa pozytywnie na postrzeganie otaczającej nas rzeczywistości oraz samych siebie. Potwierdza to też walentynkowe badanie MultiSport Index - aż 95% Polaków uważa, że aktywność fizyczna wzmacnia pewność siebie i poczucie własnej atrakcyjności.
– Z punktu widzenia ewolucji najbardziej atrakcyjny był ten osobnik, który potrafił uciec przed niebezpieczeństwem, zbudować schronienie czy obronić członków swojego stada. Do tego wszystkiego potrzebna była sprawność fizyczna i to ona jako „narzędzie do sukcesu” w dużym stopniu determinowała poczucie własnej wartości i atrakcyjności. Nawet jeśli dziś takie podejście wydaje się prymitywne, to z punktu widzenia układu nerwowego, sterującego naszym całym życiem, niewiele się zmieniło – dodaje dr Piątkowska.
Rosnąca świadomość Polaków w zakresie korzyści wynikających z aktywności fizycznej widoczna jest także w podejściu do zbliżających się Walentynek.
– Już 77% Polaków zgadza się ze stwierdzeniem, że wspólna wizyta w obiekcie sportowym jest dobrym pomysłem na walentynkową randkę lub walentynkowy prezent. Warto nadmienić, że częściej taką odpowiedź wskazują kobiety (82%), niż mężczyźni (70%). Chęć spędzenia walentynek w aktywny sposób deklaruje też 74% osób w wieku 65-75 lat, czyli grupa wiekowa charakteryzująca się najniższym poziomem aktywności fizycznej w Polsce. W tym przypadku to ważny i pozytywny sygnał, także dla podmiotów działających w obszarze aktywności fizycznej, zdrowego stylu życia czy profilaktyki – komentuje dr Adam Waszkowski, Dyrektor Analiz z Benefit Systems.
Respondenci w badaniu zostali także zapytani, podczas jakiej aktywności szansa na poznanie drugiej połówki jest ich zdaniem największa. Na pierwszym miejscu znalazło się bieganie/jogging, na drugim aktywność na siłowni lub w klubie fitness. Trzecie miejsce zajął rower.
– Zdrowie społeczne to w skrócie zdolność człowieka do podtrzymywania, nawiązywania i rozwijania relacji z innymi. Coraz więcej badań naukowych ostatniej dekady wskazuje, że otaczanie się bliskimi osobami pomaga nam zachować dobre zdrowie, zmniejsza ryzyko rozwoju chorób i wydłuża życie, a subiektywne poczucie samotności wpływa negatywnie zarówno na mózg, jak i na ciało. Trening może być świetnym sposobem budowania więzi z osobami, które już są w naszym życiu, ale także podstawą do tworzenia całkiem nowych relacji. Wspólne podejmowanie wysiłku, stawianie czoła słabościom, które pokonujemy podczas treningu i w końcu przyjemność, którą odczuwamy po zakończonym wysiłku fizycznym, stwarzają okoliczności idealne do poznawania osób o zainteresowaniach i wartościach podobnych do naszych. Co bardzo ważne w obecnych czasach, poznajemy wówczas realnego człowieka, a nie kryjącą się za ekranem telefonu postać – dodaje dr Iwona Piątkowska.
Z roku na rok Polacy coraz bardziej zakochują się w aktywności fizycznej. Obecnie 57% Polaków ćwiczy przynajmniej raz w tygodniu, z czego co piąty Polak (19%) jest aktywny fizycznie 5 razy w tygodniu lub częściej1. Coraz więcej osób korzysta także z kart sportowych oferowanych przez pracodawców – obecnie w Polsce z kartą MultiSport ćwiczy już blisko 1,2 mln użytkowników.
FIT.PL
Redakcja Współpraca
Reklama
Redakcja Współpraca
Dla prasy Partnerzy
Prywatność
Polityka prywatności
Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl
Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.
Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).
W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.
Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.
Przetwarzamy te dane w celach, aby:
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.
Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.
Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.