Diagnostyka zdrowotna – prywatnie czy publicznie?
Na przestrzeni pokoleń zmienia się zarówno częstotliwość wykonywania badań diagnostycznych, jak i preferowane miejsce ich realizacji. Aż 70 proc. osób powyżej 55. roku życia (baby boomers) wykonało w ostatnim roku badania profilaktyczne, podczas gdy wśród generacji Z (urodzeni między 1995 a 2010 r.) ten odsetek wyniósł tylko 52 proc.
Różnice są także widoczne w wyborze placówek medycznych. Podczas gdy 70 proc. wszystkich ankietowanych korzysta z badań w ramach publicznej służby zdrowia, wśród młodszych pokoleń liczba ta spada do 55 proc. Młodzi pacjenci coraz częściej wybierają prywatne kliniki, oczekując nie tylko szybkiego dostępu do lekarzy, ale także wyższego standardu usług. Co trzeci przedstawiciel generacji Z i millenialsów deklaruje gotowość do wykupienia ubezpieczenia zdrowotnego, aby uzyskać lepszą opiekę. Dla starszych pokoleń ta opcja jest mniej atrakcyjna – ubezpieczenie rozważa tylko 18 proc. generacji X (urodzeni między 1965 a 1980 r.) i 7 proc. baby boomers.
Świadomość procesu leczenia – kto lepiej rozumie swoją terapię?
Badanie pokazało, że wiedza pacjentów na temat procesu leczenia po postawieniu diagnozy również zależy od wieku. Wśród starszych grup wiekowych (generacje X i baby boomers) około 40 proc. osób ma pełną świadomość kolejnych etapów terapii, a 75–80 proc. przynajmniej w ogólnym zarysie rozumie, co ich czeka.
Najmniej zorientowani w swoim leczeniu są najmłodsi pacjenci. Generacja Z często nie ma doświadczenia w długoterminowym procesie terapeutycznym, co przekłada się na ich niższą świadomość kolejnych kroków leczenia. Co ciekawe, młodzi częściej niż starsi pacjenci zakładają, że w razie potrzeby będą mogli liczyć na wsparcie znajomych lub skorzystać z płatnej opieki medycznej.
Najważniejszy czynnik wyboru – termin wizyty
Decyzja o wyborze miejsca leczenia, czy to w ramach prywatnej, czy publicznej opieki zdrowotnej, w dużej mierze zależy od dostępności terminów. Aż 70 proc. Polaków wskazuje, że to właśnie czas oczekiwania na wizytę jest dla nich kluczowym czynnikiem. Na drugim miejscu znajduje się bliskość placówki (50 proc.), a na trzecim opinie o lekarzach (30 proc.). Co ciekawe, dla starszych pacjentów najważniejsze są terminy i lokalizacja, natomiast generacja Z częściej kieruje się oceną kompetencji personelu medycznego.
Różnice pokoleniowe widać także w podejściu do konsultacji lekarskich. Niezależnie od wieku większość Polaków zazwyczaj szuka opinii u dwóch lub trzech specjalistów, ale wśród generacji Z aż 20 proc. pacjentów kontaktuje się z wieloma lekarzami, aby upewnić się co do diagnozy i planu leczenia.
Jak młodsze i starsze pokolenia oceniają jakość opieki zdrowotnej?
Choć odsetek osób korzystających z opieki szpitalnej jest podobny we wszystkich grupach wiekowych (około 15 proc.), to młodsze pokolenie jest znacznie bardziej krytyczne wobec jakości leczenia.
Z badań wynika, że profesjonalizm lekarzy i personelu medycznego pozytywnie ocenia 65 proc. przedstawicieli generacji Z, podczas gdy wśród baby boomers ten odsetek wynosi aż 88 proc. Podobne różnice widoczne są w ocenie komfortu pobytu w szpitalu – 70 proc. młodych pacjentów uznało warunki za satysfakcjonujące, podczas gdy wśród najstarszych badanych odsetek ten wynosi 84 proc.
Największa rozbieżność dotyczy jednak jakości szpitalnego wyżywienia. Zaledwie 40 proc. generacji Z było zadowolonych z posiłków, podczas gdy wśród baby boomers pozytywną opinię wyraziło ponad 50 proc.
Skąd te różnice? Starsi pacjenci pamiętają realia sprzed kilku dekad, kiedy poziom usług medycznych był znacznie niższy. Dlatego też ich obecne doświadczenia wypadają na tle przeszłości bardziej pozytywnie. Młodsze pokolenie, które nie ma tych odniesień, postrzega jakość opieki bardziej krytycznie, oczekując wyższych standardów.
Czy podejście do leczenia będzie się zmieniać?
Badanie Nationale-Nederlanden pokazuje, że różnice pokoleniowe w podejściu do leczenia są wyraźne i mają wpływ na wybory dotyczące diagnostyki oraz terapii. Młodsze generacje są bardziej skłonne do korzystania z prywatnej opieki medycznej, ponieważ cenią sobie szybkość i jakość usług. Starsze pokolenia, przyzwyczajone do publicznej służby zdrowia, rzadziej decydują się na dodatkowe ubezpieczenia i prywatną diagnostykę.
W miarę jak system ochrony zdrowia będzie ewoluował, można spodziewać się dalszego wzrostu znaczenia prywatnych usług medycznych oraz technologii, które ułatwiają dostęp do lekarzy. Młodsze pokolenia, które już teraz częściej korzystają z konsultacji online, aplikacji zdrowotnych i prywatnych ubezpieczeń, mogą w przyszłości całkowicie zmienić sposób, w jaki postrzegamy i organizujemy opiekę zdrowotną w Polsce.