- złe warunki mikroklimatyczne w zakresie temperatury, wilgotności, cech
organoleptycznych, stanu zjonizowania powietrza
- nieprawidłowości w zakresie oświetlenia, co znacznie obciąża narząd wzroku
- hałas
- możliwość zakażeń związana z dużym skupiskiem dzieci
- ograniczona aktywność ruchowa dzieci, przy jednocześnie ich dużej fizjologicznej potrzebie ruchu
- różnorodne czynniki fizykochemiczne takie jak pyły, pary, gazy - występujące zwłaszcza w szkołach zawodowych
- przymusowa, stosunkowo długa pozycja przy pracy (siedząca lub stojąca na
nieprzystosowanym do wzrostu i proporcji ciała stanowisku pracy)
- przeciążenie układu nerwowego (cechuje go niepełna dojrzałość) przy pracy umysłowej, a także narządów: wzroku i słuchu
Prawidłowe wyposażenie sal
- tablica na ścianie frontalnej, kolor czarny, maksymalna odległość od tablicy umożliwiająca uczniowi odczytywanie - 8.6 m
- w salach powinien panować odpowiedni mikroklimat (temp. 18 — 20°C wilgotność względna 40 - 60%, wskaźnik Pettenkofera 0.1%. wietrzenie naturalne i sztuczne; najlepiej po każdej lekcji, ruch powietrza 0,lm/s)
- okna uchylane od góry
- hałas do 40 dB
- brak firanek (źródło kurzu, ograniczenie dostępu światła naturalnego)
- drzwi powinny otwierać się na zewnątrz, klamki najlepiej okrągłe
- ściany w jasnych kolorach
- ilość drobnego sprzętu (np. obrazków) trzeba ograniczyć ze względu na gromadzenie sie kurzu
- sale utrzymywane w czystości
[-------]
Pomieszczenia do nauki
- sale lekcyjne : wymiary 6 x 9 m/36 uczniów; 1,4-1,5 m2/ucznia
- sale specjalistyczne (pracownie, sale gimnastyczne, sale do biologii, chemii, fizyki): 18 uczniów; 1,4 - 4,0 m2/ucznia
- odpowiednie oświetlenie naturalne (4 wskaźniki) i sztuczne (powinno padać z lewej strony ucznia, bez cieni, odblasków, rozproszone, równomierne, o ciepłej barwie, o natężeniu 300 lux - na powierzchnię roboczą)
- ławki ustawione w odpowiednich odstępach (około 1m) oraz tak, aby po lewej stronie znajdowały się okna
- ławki i krzesła powinny być dostosowane do wieku, wzrostu uczniów
- o kolejności siedzenia uczniów w ławkach decyduje: wysokość ciała (od najmniejszych do największych), ostrość wzroku i słuchu, względy
wychowawcze
Wskaźnik oświetlenia naturalnego (WON)
Wyraża stosunek natężenia oświetlenia naturalnego wewnątrz pomieszczenia (Ew) do natężenia oświetlenia na zewnątrz (Ez) w tym samym czasie i na tej samej wysokości.
WON =Ew x lOO% Ez
Norma dla klasy szkolnej wynosi nie mniej niż 1,25%; dla pomieszczeń szpitalnych nie mniej niż 1,5 - 2%
Metody pomiaru i oceny oświetlenia naturalnego
Współczynnik świetlny - wyraża stosunek powierzchni szklanej okien (przyjmowany za 111") do powierzchni podłogi. Dla szkół norma wynosi od 1: 4 do 1 : 6; dla pomieszczeń mieszkalnych od 1 : 8 do 1 : 10.
Kąt padania - jest utworzony przez dwie linie przeprowadzone teoretycznie z badanego punktu np. ławki szkolnej. Jedna linia przeprowadzona jest do dolnej, a druga do górnej krawędzi okna. Norma dla sal szkolnych - nie mniej niż 30°
Kąt otwarcia - jest utworzony przez dwie linie wychodzące z danego punktu na powierzchni roboczej. Jedna z tych linii przechodzi przez górną krawędź okna, a druga przez najwyższy punkt dachu budynku stojącego naprzeciw. Norma dla powierzchni pracy na ławce szkolnej wynosi nie mniej niż 5°.
Łazienki i toalety
- 1 miska ustępowa i 1 pisuar/ 36 chłopców
- 2 miski ustępowe/ 36 dziewcząt
- 1 umywalka / 30 uczniów
- pomieszczenia stale utrzymywane w czystości i codziennie dezynfekowane, zaopatrzone w papier toaletowy, ręczniki (najlepiej papierowe, mydło)
- temperatura w toaletach 16 - 18°C
- dwa pomieszczenia z natryskami, które powinny być wykorzystywane po zajęciach wychowania fizycznego. Kąpiel należy traktować nie tylko jako zabieg higieniczny, ale również jako hartujący; temperatura 25°C
Sala gimnastyczna
- powierzchnia 12 x 24 m, 7,5 m2/ucznia, wysokość 5 - 6 m
- szyby i lampy muszą być zabezpieczone przed stłuczeniem; zabezpieczenie to nie może uniemożliwiać mycia szyb i kloszy oraz wietrzenia przez otwieranie okien
- grzejniki powinny być zabezpieczone odpowiednią osłoną
- w sali powinien panować odpowiedni mikroklimat (temperatura 16 - 18°C, wilgotność względna 40 - 60%, wskaźnik Pettenkofera 0,1%, ruch powietrza 0,1 m/s)
- natężenie oświetlenia 200 lux
- podłoga najlepiej parkiet ( lub inne tworzywo anty-poślizgowe), łatwo zmywalna bez efektu odbijania światła
- specjalne, zamykane pomieszczenie na sprzęt sportowy
- sprzęt, przyrządy powinny mieć stałe miejsce
- odpowiedni strój i obuwie sportowe
www.fit.pl