zdrowie;
- współzawodnictwo – ambicje;
- to pozytywnie spożytkowany czas na kształtowanie w sobie odpowiednich cech, a nie tylko „stanie pod bramą” w dresie;
- mile spędzona każda chwila;
- pełny świat;
- uspołecznianie – otwieranie się na innych i spotykanie ze znajomymi, których łączy ta sama pasja – już
- nigdy nie będziesz czuł się samotny;
- odpowiedni rozwój fizyczny i psychiczny;
- pożądana przez każdą kobietę obła, a u każdego mężczyzny muskularna sylwetka;
- sprawność fizyczna zauważalna każdego dnia;
- chęć przeżycia kolejnej przygody;
- aktywowanie hormonów w ciele, które już zawsze będą „zachęcały” do ruchu!
Zanim przejdę do omówienia różnych dyscyplin sportowych, chciałbym jeszcze poszerzyć kilka powyższych podpunktów.
ZDROWIE, to wg WHO: „stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby lub niedomagań (niepełnosprawności)”. Wniosek z tego prosty – sport to zdrowie. W poprzednich artykułach wspominałem o samym ruchu i jak korzystnie wpływa na nasz organizm. Dzięki zwiększonej pracy serca, które jako jeden z mięśni również poddane jest ćwiczeniu w tym czasie, zwiększona jest wymiana gazowa krwi, między innymi w mózgu – a to pozwala na jaśniejsze i łatwiejsze myślenie. Zróbmy eksperyment – proponuję siedzieć w pomieszczeniu przez ok. 30 min. po tym czasie wziąć książkę i przeczytać stronę. W takim samym czasie proponuję przejść się po świeżym powietrzu, po powrocie chwilę odsapnąć, a następnie przeczytać również jedną, ale kolejną stronę tej samej książki. Różnica? Łatwiej się skupić, nasz wzrok łatwiej ogarnia litery, nasz mózg łatwiej przyswaja informacje zamieszczone w tekście, a do tego nasze mięśnie są rozgrzane i nie ma (przez znacznie dłuższy czas) dyskomfortu związanego z pozycją.
[-------]
To był test dla dorosłych, a dzieci? Ponieważ my jesteśmy już opanowani i poważni, toteż dla nas - dzieci to potocznie „ADHD” (nadpobudliwość ruchowa). Dla większości dzieci jednakże, siedzenie to tortury, a my każemy im, w tym samym czasie jeszcze się uczyć! „Czego Jaś się nie nauczy tego Jan nie będzie umiał” – mówiąc te słowa pamiętajmy o nawykach ruchowych – jeśli Jaś ich nie nabędzie wtedy Jan może mieć problemy zdrowotne. Podsumujmy: dla nas łatwiej jest się skupić jak mamy tlen w głowie, dzieciom zaś łatwiej się skupić po wysiłku fizycznym (pamiętajmy o indywidualnym charakterze każdego człowieka).
Sport zwiększa realne myślenie, pozwala na życie w rzeczywistości, ale kroczenia twardo po ziemi, zmusza do planowania oraz podejmowania kolejnych kroków wraz ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z wyboru. Sport to także ambicje, bo żaden człowiek nie lubi przegrywać, a te ambicje przeradzają się kilka lat później w cele i marzenia.
Sport to coś bardzo ważnego, ale każda forma zajęć pozaszkolnych zmniejsza ryzyko na to, że dziecko „wyląduje na ulicy”. Nie każmy jednak dziecku robić to, co my chcemy. Pozwólmy dziecku wybrać. Pomóżmy mu w wyborze, ale ostateczna decyzja musi należeć do dziecka. Wybór dokonany przez dziecko utwierdzi go w przekonaniu, że to jest dobre i z większą radością będzie brał udział w zajęciach, a to się równa większemu zaangażowaniu czyli lepszym wynikom. Pamiętajmy, że wyniki można uzyskać tylko ciężką pracą, czyli poświęconym czasem. Dziecko, dla swojego wyboru zajęć poza lekcyjnych zrezygnuje z „ulicy”, aby osiągnąć coś o czym marzy.
Każdy sport ma to do siebie, że na początku trzeba poznać zasady – początki są bolesne, ale jeśli przez to przejdzie, to zaczyna otwierać się świat. Wyjazdy na zawody w kraju, w tym czasie kontakt z rówieśnikami z innych państw, dalej wyjazdy za granicę i udział w Mistrzostwach Europy i Świata. Dla dziecka to czas otwierania się na innych ludzi i zauważenie potrzeby nauki języków obcych. Sam, do tej pory pamiętam chęć nauki języka obcego przez wzgląd na częsty udział w zawodach, gdzie byłem jedynym Polakiem, a chciałem się bawić i rozumieć tych po drugiej stronie.
Powracając do moich poprzednich tekstów – sport to odpowiedni rozwój fizyczny i psychiczny, pamiętając o dobrym instruktorze (trenerze). Mając duże doświadczenie w nauce pływania, żeglarstwa oraz wychowania fizycznego dzieci, widzę (a czasem słyszę) skuteczność zajęć ruchowych nawet po 2 miesiącach! Zmienia się sylwetka, postawa, myślenie, a nawet podejście dziecka do niechcianych zajęć!!!
Sport jest narkotykiem, z którego można się najłatwiej wyleczyć, ale zajmuje najwięcej czasu. To hormony, które od czasu do czasu dają o sobie znać, że ciało może jeszcze podjąć aktywność ruchową. Oprócz hormonów, to również wspomnienia. Słońce, góry, wiatr, woda, rower, no i spotkania ze szczerze uśmiechniętymi ludźmi – których jakby coraz mniej.
Czy warto zaproponować dziecku sport? Nie warto – to KONIECZNOŚĆ. Hart ducha i ciała, spożytkowanie energii na pozytywny ruch, a później większa ochota na odpoczynek (czyli trochę nauki), radość i zwiększona odporność dziecka na choroby! Tu nawet nie chodzi o pieniądze, dzieci nie czerpią z nich radości, tu chodzi o szczęście z sukcesu, z jego własnego sukcesu – „znowu się czegoś nauczyłam/em!”.
[-------]
Jaki sport wybrać dla dziecka?
Podzielmy sport na 3 grupy:
1)powietrzny
2)lądowy
3)wodny
Każde z nich można podzielić na:
motorowy
pozostały
Szczerze powiem, że ze sportem motorowym niewiele miałem wspólnego, więc powiem tylko swoje zdanie: to wyścig zaawansowania technicznego. Nikomu nie ujmując: umiejętności, zdolności, taktyka, technika oraz planowanie schodzi na drugi plan.
Jest jeszcze jedna grupa sportów – szachy, itp. Znam zasady, ale żeby zaraz sport? Znowu nie chcę nikogo urazić, dlatego proszę o informację (np. w komentarzach), jeśli ktoś rozumie tę kwalifikację.
Sporty, na których temat chciałbym się skupić, to sporty lądowe i wodne.
Poniżej przedstawiam dyscypliny, w których mam większe lub mniejsze rozeznanie. Ocena opiera się na ocenie względem pozostałych sportów. Czyli jeżeli ocena za sprawność motoryczną będzie słaba, to nie znaczy, że dana dyscyplina nie rozwija sprawności! Poniższy opis jest oparty na własnym doświadczeniu, gdzie w każdej dyscyplinie uczy najlepszy trener (instruktor). Ocena od 1-5, gdzie 1 oznacza najniższą ocenę, a 5 najwyższą – urazowość została podana następująco: niewielka, normalna, znaczna, bardzo duża.
Wyjaśnienie pojęć:
Zajęcia dla dzieci (od roku życia) – wiek, od którego można posłać dziecko na zajęcia w danej dyscyplinie. Pamiętajmy, iż do ok. 10 roku życia sport powinien być bardziej zabawą. Treningi ukierunkowane powinny zacząć się po 10 roku życia.
Rozwój sprawności motorycznej – nabywanie z biegiem czasu zdolności ruchowych, które będą miały odzwierciedlenie w wykonywaniu zwykłych czynności życiowych (temat ten zostanie obszernie opisany w następnym artykule).
Rozwój sprawności umysłowej – nabywanie z biegiem czasu zdolności radzenia sobie w różnych nieznanych sytuacjach, np. rozwiązywanie trudnych zadań, postawionych problemów – rozwijanie myślenia.
Przyszłe zdrowie – wpływ danej dyscypliny sportowej na przyszły stan zdrowia człowieka.
Sporty lądowe:
Wschodnie sztuki walki (Aikido, Judo, Karate, Taekwondo, Capoeira, itp.)
zajęcia dla dzieci (od roku życia): 4+
rozwój sprawności motorycznej - 5
rozwój sprawności umysłowej - 4
przyszłe zdrowie - 4
urazowość - znaczna
ogólnie - 4
UWAGA: pomimo iż każda sztuka walki ma w podstawowych zasadach „walka jako ostateczność”, to proszę rozmawiać z dzieckiem a propos zajęć – rzadko, ale się zdarza, iż instruktor choć dobry znęca się nad podopiecznymi (zarówno fizycznie, jak i psychicznie). W tych sportach ogromnym plusem jest umiejętność samoobrony.
Boks
zajęcia dla dzieci: 7+
rozwój sprawności motorycznej - 5
rozwój sprawności umysłowej - 2
przyszłe zdrowie - 1
urazowość - bardzo duża
ogólnie - 2
UWAGA: nokaut – często używane słowo!
[-------]
Lekka atletyka (w tym maraton, chodziarstwo)
zajęcia dla dzieci 6+
rozwój sprawności motorycznej - 5
rozwój sprawności umysłowej - 4
przyszłe zdrowie - 3
urazowość - normalna
ogólnie - 4
UWAGA: duża urazowość stawu kolanowego i skokowego.
Gimnastyka
zajęcia dla dzieci 6+
rozwój sprawności motorycznej - 5
rozwój sprawności umysłowej - 3
przyszłe zdrowie - 3
urazowość - normalna
ogólnie - 4
UWAGA: duże obciążenia kręgosłupa i stawów kończyn górnych.
Kolarstwo
zajęcia dla dzieci 9+
rozwój sprawności motorycznej - 4
rozwój sprawności umysłowej - 3
przyszłe zdrowie - 5
urazowość - normalna
ogólnie - 4
UWAGA: wypadki, choć nie zdarzają się często, to jak już się zdarzą to są one ciężkie (prędkość nieproporcjonalna do zachowanych środków bezpieczeństwa – kask, ochraniacze, itp.)
Szermierka
zajęcia dla dzieci 9+
rozwój sprawności motorycznej - 3
rozwój sprawności umysłowej - 5
przyszłe zdrowie - 4
urazowość - niewielka
ogólnie - 4
[-------]
Łucznictwo
zajęcia dla dzieci 10+
rozwój sprawności motorycznej - 2
rozwój sprawności umysłowej - 3
przyszłe zdrowie - 4
urazowość - niewielka
ogólnie - 3
Gry zespołowe (takie jak: piłka nożna, piłka koszykowa, piłka ręczna, rugby, itp.)
zajęcia dla dzieci 5+
rozwój sprawności motorycznej - 5
rozwój sprawności umysłowej - 4
przyszłe zdrowie - 3
urazowość - bardzo duża
ogólnie - 4
UWAGA: wyżej wymienione gry zespołowe to dyscypliny, gdzie celem jest dostać się do lepszej drużyny i traktować to jako zawód – duże pieniądze.
Gry zespołowe (piłka siatkowa, debel badminton, debel tenis, itp.)
zajęcia dla dzieci 7+
rozwój sprawności motorycznej - 4
rozwój sprawności umysłowej - 4
przyszłe zdrowie - 4
urazowość - normalna
ogólnie - 4
Tenis, badminton, squash
zajęcia dla dzieci 7+
rozwój sprawności motorycznej - 4
rozwój sprawności umysłowej - 4
przyszłe zdrowie - 4
urazowość - normalna
ogólnie - 4
Narty
zajęcia dla dzieci 4+
rozwój sprawności motorycznej - 4
rozwój sprawności umysłowej - 4
przyszłe zdrowie - 4
urazowość - znaczna
ogólnie - 4
Narty i snowboard (slalomy i freestyle)
zajęcia dla dzieci 9+
rozwój sprawności motorycznej - 4
rozwój sprawności umysłowej - 4
przyszłe zdrowie - 3
urazowość - znaczna
ogólnie - 4
Narty (bieganie, bieganie ze strzelaniem)
zajęcia dla dzieci 9+
rozwój sprawności motorycznej - 5
rozwój sprawności umysłowej - 4
przyszłe zdrowie - 3
urazowość - niewielka
ogólnie - 4
[-------]
Skoki narciarskie
zajęcia dla dzieci 6+
rozwój sprawności motorycznej - 3
rozwój sprawności umysłowej - 4
przyszłe zdrowie - 3
urazowość - normalna
ogólnie - 4
UWAGA: przez wzgląd na wysokie loty upadki mogą być drastyczne.
Sporty wodne
Żeglarstwo (w tym pełnomorskie oraz surfing – nie biorę pod uwagę ostatnich zmagań jachtów w Pucharze Ameryki)
zajęcia dla dzieci 4+
rozwój sprawności motorycznej - 4
rozwój sprawności umysłowej - 5
przyszłe zdrowie - 4
urazowość - bardzo duża
ogólnie - 4
UWAGA: urazowość choć częsta, to rzadko ciężka.
Pływanie
zajęcia dla dzieci 0+
rozwój sprawności motorycznej - 5
rozwój sprawności umysłowej - 4
przyszłe zdrowie - 5
urazowość - niewielka
ogólnie - 5
Pływanie synchroniczne oraz polo wodne
zajęcia dla dzieci 6+
rozwój sprawności motorycznej - 5
rozwój sprawności umysłowej - 4
przyszłe zdrowie - 4
urazowość - niewielka
ogólnie - 4
Skoki do wody
zajęcia dla dzieci 7+
rozwój sprawności motorycznej - 4
rozwój sprawności umysłowej - 3
przyszłe zdrowie - 4
urazowość - normalna
ogólnie - 4
Nurkowanie
zajęcia dla dzieci 10+
rozwój sprawności motorycznej - 3
rozwój sprawności umysłowej - 4
przyszłe zdrowie - 3
urazowość - znaczna
ogólnie - 3
Każdy sport kształtuje człowieka charakter. Osoby podejmujące jakąkolwiek aktywność fizyczną stają się pewne siebie, osiągają założone cele, są obrotne, mają chęci do pracy, są zaradne życiowo i ambitne, a co najważniejsze są ZDROWE! Czy to jest nasz cel? Chcemy tego dla naszych dzieci? Jestem nauczycielem i sukces moich podopiecznych jest moim sukcesem – idę, może uda mi się czegoś nauczyć, tych opornych na wiedzę ulubieńców.
Zapraszam na kolejną publikację już za miesiąc – Sprawność motoryczna: co to jest i w czym może nam pomóc?
www.fit.pl