fit.pl mobile logo

Dieta dla lepszej odporności

Dieta ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Bardzo wiele witamin i składników mineralnych zostało przebadanych pod kątem wpływu na naszą odporność. Które z nich odgrywają w tym zakresie największą rolę? W jakich produktach ich szukać? Na te pytania odpowiada Paulina Ihnatowicz – dietetyk kliniczny

Aby wszystkie komórki układu odpornościowego funkcjonowały prawidłowo, niezbędna jest odpowiednia dieta, styl życia, a czasami w sytuacjach niedoboru - suplementacja. Jak podkreśla dietetyk kliniczny Paulina Ihnatowicz, należy pamiętać, iż odporność budujemy latami. – Bardzo ważne jest, aby żywieniem modulować swoją odporność przez lata – mówi Paulina Ihnatowicz. - Zły stan odżywienia może zwiększać ryzyko i ciężkość infekcji, a także wydłużać czas powrotu do zdrowia.

Jakie związki zawarte w żywności wpływają na układ immunologiczny?

Dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego niezbędne są witaminy A, C, E, witaminy z grupy B, kwas foliowy, beta karoten, żelazo, selen i cynk.

Witamina A
Witaminę A można uzyskać głównie ze źródeł zwierzęcych (wątróbka, oleje z wątróbek rybnych, jaja i produkty mleczne). Warto też sięgać po produkty roślinne, które dostarczają prowitaminy A - przede wszystkim ciemnozielone warzywa liściaste i owoce pomarańczowe. Wykorzystując owoce cytrusowe, można przygotować pyszne śniadanie na zdrowy początek dnia – dodając je do pożywnej granoli np. Granola Sante Gold lub Granola czekoladowa Sante Organic, bądź do tradycyjnej owsianki.

Selen
Niedobór selenu to kolejny czynnik, który może wpłynąć na problemy z układem odpornościowym. Selen znajdziemy w dobrej, jakości orzechach – np. Bakalia firmy Sante (orzechy włoskie, laskowe, nerkowca, migdały), a także w łososiu czy jajkach.

Witamina C i cynk
Witamina C jest jedną z najbardziej popularnych witamin wpływających na układ odpornościowy organizmu. Jej stężenie we krwi drastycznie spada podczas infekcji i silnego stresu. Witamina C jest również silnym antyoksydantem, dzięki czemu chroni organizm przed przewlekłym stanem zapalnym, który upośledza funkcjonowanie układu odpornościowego. Najlepszymi źródłami witaminy C są warzywa (np. papryka, brukselka, brokuły, kalarepa) oraz owoce (cytrusowe, owoce dzikiej róży). Duża zawartość witaminy C wyróżnia też Jagody Goji z linii Skarby Ziemi firmy Sante.

Witaminy z grupy B
Witaminy z grupy B są niezbędne do syntezy i przemian białek, takich jak przeciwciała. Najlepszym naturalnym źródłem jest mięso i wędliny, przetwory mleczne, ale też produkty pełnoziarniste.

Dieta powinna być także bogata w polifenole, które znajdziemy w ciemnych owocach takich jak borówki, jeżyny, maliny. Powinniśmy natomiast wyeliminować tłuszcze trans, pochodzące z margaryn czy słodyczy. Prawidłowa, dobrze zbilansowana dieta opiera się na świeżych, sezonowych warzywach i owocach oraz dobrych źródłach białka, takich jak rośliny strączkowe, mięso i jaja. Zarówno mięsa, jak i rośliny strączkowe powinny być dobrej, jakości i pochodzić ze sprawdzonych źródeł. Smaczną i odżywczą ciecierzycę czy soczewicę znaleźć można w asortymencie Sante.

W diecie nie powinno zabraknąć ryb, które dzięki zawartości kwasów omega 3 stymulują układ odpornościowy. Ważną rolę we wzmacnianiu odporności pełni też wapń. Dobrym jego źródłem jest nabiał – ale nie tylko. Nie każdy wie, że więcej wapnia niż mleko zawiera quinoa w 100 g produktu. Quinoa Skarby Ziemi jest smaczna, sycąca i pożywna. Warto też sięgnąć po napój ryżowy z quinoa Sante Organic.

- Żywność jest źródłem wszystkich składników, które mają wpływ na układ odpornościowy – podkreśla dietetyk Paulina Ihnatowicz. - Ważne jest, aby dieta była zbilansowana i opiewała o te składniki odżywcze długofalowo. W przypadku odporności nagłe zmiany nawyków żywieniowych nie przyniosą pożądanych efektów. Jednak, jako dietetyk muszę powiedzieć, że dieta to nie wszystko - ważny jest też styl życia.

Sen ma bardzo duże znaczenie w aspekcie odporności - wpływa na prawidłową aktywację zarówno wrodzonej, jak i nabytej odporności. Prawidłowa ilość snu oddziałuje na zmniejszenie ilości infekcji. Stres to kolejny aspekt naszego życia, który wywiera ogromny wpływ na układ immunologiczny. Stres długotrwały przyczynia się do ciągłego stanu zapalnego w organizmie. To z kolei prowadzić może do rozregulowania układu odpornościowego i zwiększenia tym samym ryzyka infekcji, rozwoju chorób autoimmunologicznych czy nasilenia występujących już chorób.

- Stosowanie zbilansowanej diety i zdrowego stylu życia, powinno dać nam prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy – podkreśla Paulina Ihnatowicz. -Dieta powinna być różnorodna, należy unikać monotonii i skupiania się na jednej grupie produktów. Dieta powinna być też dostosowana do indywidualnych potrzeb. Jeśli na co dzień będziemy jeść zdrowo i różnorodnie, pamiętajmy, iż drobne odstępstwa nie będą stanowiły większego problemu. Jednak zamiast słodkich batonów, lepszym rozwiązaniem będą dobrej jakości batony proteinowe, jak te marki Go On 30%.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl