Bariery aktywności ruchowej młodych ludzi

Powszechnie używane w literaturze pojęcie „bariera” nie odbiega zasadniczo od jego potocznego znaczenia. Pojęcie to stanowi zwykle synonim przeszkody i oznacza zawsze zespół czynników ograniczających dostęp do pewnych dóbr uniemożliwiających, utrudniających lub zakłócających przebieg określonych procesów jak i zjawisk. Bariery rekreacji mogą być obiektywne, które składają się na takie czynniki jak: deficyt czasu, niedostatek bazy sportowo-rekreacyjnej, brak środków finansowych
fit.pl
2010-02-03 00:00
Udostępnij
Bariery aktywności ruchowej młodych ludzi
Podział barier rekreacji ruchowej:
a) poznawcze – niski poziom wiedzy o zdrowiu, o profilaktyce

zdrowotnej, o możliwościach rekreacyjnych,

b) psychologiczne – brak motywacji (nie wiem po co mam to

robić), nietrwała motywacja - zapał
- skromna aspiracja – brak dyspozycji- człowiek chciałby

brać w czymś udział , ale nie ma silnej woli
- operatywność - lęk przed urazem, przed kontuzją,

ośmieszeniem

c) kulturowe – tradycyjne wzorce zachowań w danej

społeczności, rozwój cywilizacji ludzie przyjmują bez barier,

oporów, - negatywne postawy wobec kultury fizycznej – ktoś

nie lubi kultury fizycznej i rekreacji – uważa to za coś

niewłaściwego,

d) ekonomiczne – brak pieniędzy u człowieka.

Warszawscy licealiści zapytani o główne bariery ograniczające czas wolny wymienili brak czasu tak odpowiedziało (61,1%)dziewcząt i (74,2%) chłopców. Ankietowane dziewczęta na dalszych pozycjach wskazały złe samopoczucie (18,6%), brak łatwego dostępu do obiektów (14,8%) i trudności finansowe (5,5%). Chłopcy wskazali jako barierę uniemożliwiająca aktywność ruchową – brak dostępu do urządzeń sportowych ( 15,2%), złe samopoczucie (6,1%).Uczniowie mówią także o trudnościach finansowych (4,5%).

Największą barierą, która ogranicza młodzież w uprawianiu aktywności ruchowej w czasie wolnym od nauki stanowi brak czasu .Spowodowaną nauka zapewne dużymi wymaganiami w szkole .Na drugim miejscu uczniowie wskazują brak w okolicy odpowiednich miejsc spędzania czasu wolnego i brak łatwego dostępu do urządzeń sportowych. Jak wynika z przeprowadzonych badań trudności finansowe nie są największą przeszkodą dla młodzieży z liceum uprawianiu aktywności ruchowej w czasie wolnym.

Najpopularniejszym sprzętem znajdującym się w Polskich domach jest rower, rolki piłka siatkowa, narty kometka i rakiety do tenisa. Kompletowanie sprzętu świadczy, iż rodzice doceniają potrzebę wychowania fizycznego a także uprawiania aktywności ruchowej w czasie wolnym.

Najbardziej popularną umiejętnością wśród dziewcząt w wieku licealnym jest jazda na rowerze (88,8%) i pływanie (81,5%).

Na dalszych miejscach znajdują się jazda na łyżwach (77,7%), gra w siatkówkę (74,1%). Co druga uczennica jeździ na nartach (55,5%). Mniej popularna jest gra w kometkę (33,3%), koszykówka (29,6%), snowboard (26,0%) i deskorolka (22,2%).Najmniej popularne są żagle tylko (11,0%) dziewcząt wskazało tę umiejętność. Chłopcy najchętniej jeżdżą na rowerze (87,8%) oraz pływają (84,8%)równie chętnie grają w koszykówkę siatkówkę (75,7%) co w koszykówkę (60,6%).Dużym zainteresowaniem cieszy się jazda na łyżwach (57,6%) i nartach (57,6%).Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się gra w kometkę (39,4%), snowboard(36,5%) żagle (27,3%) i deskorolka (21,2%).

Ankietowana młodzież wykazała duże umiejętności sportowe pozwalające żyć aktywnie. Bez względu na różnice płci zdecydowanie przeważa umiejętność jazdy na rowerze i pływanie. Zarówno dziewczęta jak i chłopcy chętnie jeżdżą na łyżwach i nartach, oraz grają w siatkówkę i koszykówkę. Najmniejsza popularnością cieszy się pływanie na żaglach mimo iż tuż pod Warszawą znajduje się Jezioro Zegrzyńskie, gdzie młodzież mogłaby uprawiać ten sport.

Jednym z podstawowych czynników determinujących powszechność rekreacji ruchowej jest infrastruktura sportowo – rekreacyjna w miejscu zamieszkania. Wielkość bazy, jej stan i dostępność rzutują na zasięg oraz jakość rekreacji w środowisku.

Natalia Sieniutowicz


www.fit.pl