Hortiterapia nie tylko zaspokaja potrzebę przebywania dzieci na świeżym powietrzu, ale także pomaga oswajać się z jej różnorodnością, łamiąć różne bariery psycho-fizyczne.
Ogrodoterapia dzieli się na dwa rodzaje: bierną i czynną. Bierna oznacza jedynie kontemplowanie z naturą: przebywanie w ogrodzie, parku czy lesie, druga zakłada czynny kontakt fizyczny, a w szczególności pielęgnację roślin, grządek z kwiatami czy układanie bukietów lub tworzenie kompozycji kwiatowych.
Praca z roślinami rozluźnia napięcia, uspokaja, otwiera dzieci na kontakt z zielenią, zapachami, pobudza ich układ ruchowy do działania, uwrażliwia, a przede wszystkim wprowadza w stan błogiej radości.
Metoda ta jest bardzo popularna w Stanach Zjednoczonych i Japonii, w Polsce znana dopiero od roku, a od miesiąca we współpracy z Ogrodem Botanicznym i prywatną pracownią florystyczną, krakowski szpital dziecięcy im. św. Ludwika z powodzeniem stosuje ją u kilku młodych pacjentów.
Ogrodoterapia jest na razie uzupełnieniem tradycyjnych sposobów rehabilitacji, a zajęcia z jej wykorzystaniem odbywają się dwa razy w tygodniu i są bezpłatne.
www.dziecko.fit.pl