Trzy badaczki Northwestern University przez lata prowadziły serie badań i eksperymentów, których celem było poznanie w jaki sposób u trzymiesięcznych dzieci rozwija się umiejętność kojarzenia i kategoryzacji pojęć.
Według jednej z nich – Susan Hespos słowa wpływają na umiejętność tworzenia nowych kategorii, dzięki czemu dziecko szybciej uczy się mówić i lepiej się rozwija.
Jak badaczki do szły do tego wniosku? Dzieci biorące udział w badaniu podzielono na dwie grupy. Obu pokazano obrazki ryb, jednak w jednej grupie pokazywaniu obrazka towarzyszyły słowa „Popatrz na obrazek”. Następnie dzieciom pokazywano obrazki z inną rybą oraz dinozaurem. Badaczki obserwowały która grupa niemowląt dłużej skupi się na obserwowanym obrazie.
Okazało się, że dzieci, które usłyszały wcześniej słowa „Popatrz na obrazek”, dłużej zatrzymały swój wzrok na rysunku ryby. Tak więc maluchy zapamiętały wypowiedziane do nich słowa, a w ich głowie powstała kategoria ryb, dlatego też wiedziały, na który obrazek muszą patrzeć.