YouTube zabroni młodzieży oglądać treści fitness?

Kilka dni temu zagraniczne media poinformowały o nowej decyzji YouTube dotyczącej treści dla użytkowników w wieku 13-17 lat. Platforma wprowadziła zmiany w algorytmie rekomendującym filmy dla tej grupy wiekowej, co wywołało kontrowersje.
Aleksandra Załęska
2024-09-10 11:11
Udostępnij
YouTube zabroni młodzieży oglądać treści fitness?

Nowe zasady zakładają, że młodzież będzie mogła oglądać filmy na temat zdrowia i fitnessu, jednak nie będą one promowane przez algorytm. YouTube obawia się, że nadmierna ekspozycja na takie treści może prowadzić do powstawania „negatywnych przekonań” na temat własnego ciała i obniżenia samooceny.

Zmiany te, które obowiązują już w Stanach Zjednoczonych, teraz będą wprowadzone na rynku europejskim. Platforma powołuje się na opinię Komitetu Doradczego ds. Młodzieży i Rodzin YouTube’a, który zauważył, że nastolatkowie są bardziej podatni na negatywne przekonania o sobie, gdy są narażeni na powtarzające się idealne standardy w treściach online.

Eksperci, tacy jak Dr Petya Eckler z Uniwersytetu Strathclyde, wyrazili poparcie dla tej decyzji, zwracając uwagę na związek między korzystaniem z mediów społecznościowych a postrzeganiem własnego ciała.

Jednakże, czy to podejście jest uzasadnione? Krytycy wskazują na problem generalizacji. YouTube zakłada, że wszystkie filmy o tematyce fitness mogą promować wyidealizowane sylwetki, ale gdzie dokładnie przebiega granica między zdrową a wyidealizowaną sylwetką? Czy promowanie zdrowego, wysportowanego ciała jest naprawdę złe?

Niektórzy mogą argumentować, że młodzi ludzie interpretują treści w internecie inaczej i mogą się porównywać z tym, co widzą. W tym kontekście ważna jest rola rodziców, którzy powinni monitorować nie tylko to, co dzieci oglądają, ale także jak interpretują te treści.

 Według niektórych źródeł:

Kobiety i dziewczęta, osoby z nadwagą oraz te z negatywnym postrzeganiem własnego ciała są bardziej podatne na wpływ mediów społecznościowych. Osoby, które mają pozytywne nastawienie do swojego ciała i są świadome wpływu mediów, są mniej dotknięte. To zjawisko, określane jako „samopodtrzymujący się cykl ryzyka”, jest dobrze znane badaczom.

Ostatecznie, pytanie pozostaje: czy problemem są media społecznościowe, czy też same problemy związane z nadwagą i zdrowym stylem życia? Zmiana algorytmu na YouTube może nie rozwiązać podstawowych kwestii dotyczących zdrowego trybu życia.

Cookies. Szanujemy Twoją prywatność.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

 

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom

 

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

 

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

 

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

 

 

Ustawienia zaawansowane
Niezbędne pliki cookie
Te pliki cookie są niezbędne dla funkcjonowania strony internetowej i nie mogą być wyłączone w naszych systemach.

Statystyka
Te pliki cookie umożliwiają nam zliczanie wizyt i badanie zachowania użytkowników, gromadząc anonimowe informacje.

Preferencje
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie mogą być przechowywane i wykorzystane do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje zainteresowania.

Marketing i reklamy
Celem tych plików jest wyświetlanie reklam, które są interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla reklamodawców strony trzeciej.