Za mało warzyw i owoców w diecie dzieci?

Na przekąskę jabłko zamiast batonika, na drugie śniadanie – kanapka z rzodkiewką, a do pochrupania – pestki słonecznika. Warzywa i owoce to cenne źródło witamin i składników mineralnych, które powinny stanowić podstawę diety zarówno dorosłych, jak i dzieci. Niestety, zdaniem ekspertów ds. żywienia, najmłodsi wciąż spożywają zbyt mało tych produktów, nadużywając słodyczy, fast foodów czy chipsów. Według Światowej Organizacji Zdrowiai z nadwagą zmaga się około 14% polskich dziewcząt i prawie 20% chłopców! Głównym powodem tycia są złe nawyki żywieniowe, zbyt mała ilość warzyw i owoców w codziennej diecie oraz brak ruchu. Na problem ten zwracają uwagę eksperci kampanii „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!”, zachęcając rodziców do racjonalnego podejścia do odżywiania oraz spożywania owoców i warzyw kilka razy dziennie
2020-05-04 00:00
Udostępnij
Za mało warzyw i owoców w diecie dzieci?

Główną przyczyną nadwagi u dzieci i młodzieży jest niewłaściwe odżywianie. Otyłość wśród najmłodszych to problem zdrowotny, który negatywnie oddziałuje na wzrost i rozwój dziecka. Ponadto może powodować niską samoocenę, brak pewności siebie i być przyczyną kompleksów oraz zaburzeń w relacjach
z rówieśnikami. W rozwiązaniu problemu pomoże zbilansowana dieta, bogata we wszystkie źródła składników odżywczych, oraz regularna aktywność sportowa. Zdrowe nawyki żywieniowe należy kształtować już od najmłodszych lat, dlatego warto, by w proces ten, od wczesnych lat życia dziecka, zaangażowani byli rodzice i opiekunowie, a także szkoły.

Jedz owoce i warzywa!

Według Instytutu Żywności i Żywieniai warzywa i owoce powinny stanowić co najmniej połowę każdego z zalecanych pięciu posiłków w ciągu dnia. W Piramidzie Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży warzywa i owoce są najważniejszą grupą spożywczą, obok codziennej dawki aktywności fizycznej.

Do zdrowego stylu życia oraz zmiany codziennej diety na bogatszą w owoce i warzywa zachęcać będą eksperci kampanii „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!”. Zdaniem inicjatorów akcji, odpowiednio zbilansowana dieta dziecka, pełna świeżych produktów, pozwala zachować zdrowie, kondycję
i dobre samopoczucie. Pozytywnie wpływa również na stan psychiczny młodego człowieka, jego właściwy rozwój psychospołeczny oraz funkcjonowanie fizyczne i emocjonalne.

– Nadwaga lub otyłość u dzieci może prowadzić do poważnych chorób. Z otyłości się „nie wyrasta”. Dlatego tak istotne jest budowanie właściwych nawyków żywieniowych. Przemyślana, zdrowa dieta od pierwszych miesięcy życia dziecka to najlepsza inwestycja w jego przyszłość – twierdzi ekspertka kampanii, Katarzyna Błażejewska-Stuhr, dietetyk kliniczny i psychodietetyk. – Jako rodzice pamiętajmy o unikaniu cukru i soli w diecie niemowląt i małych dzieci. Maluch w ciągu pierwszych dwóch lat życia nie musi w ogóle mieć kontaktu z cukrem, który można z powodzeniem zastąpić suszonymi i świeżymi owocami. W przypadku wprowadzania zmian w diecie u starszego dziecka, które trudniej namówić do zjedzenia warzyw lub owoców, sięgajmy po przepisy wykorzystujące zdrowe składniki w taki sposób, aby dania były atrakcyjne wizualniei smakowo. Zachęcam do wspólnego gotowania z dzieckiem i oswajania go stopniowo ze wszystkimi produktami, także tymi, których początkowo nie lubi – dodaje ekspertka.

– Wciąż jemy za mało warzyw i owoców, zapominając, że powinny stanowić podstawę naszej diety. W naszej kampanii chcemy zaakcentować dobroczynny wpływ tej grupy produktów na ogólną poprawę stanu zdrowia. Wprowadzenie ich na stałe do jadłospisu dziecka wspomaga rozwój psychospołeczny i psychofizyczny młodego organizmu, oraz stanowi skuteczną „broń” w walce z nadwagą i otyłością. Będziemy zwracać szczególną uwagę na zalety diety opartej na zdrowych i świeżych produktach wśród najmłodszych, zachęcając ich opiekunów do przekazywania maluchom, poprzez naukę i zabawę, wiedzy na temat „supermocy” warzyw i owoców. Chcemy przekonać rodziców, jak ważne jest spożywanie pełnowartościowych posiłków w przyjaznej i domowej atmosferze, oraz uczenie dzieci kultury jedzenia – mówi Agnieszka Falba-Gałkowska, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii.