fit.pl mobile logo

Za mało warzyw i owoców w diecie dzieci?

Na przekąskę jabłko zamiast batonika, na drugie śniadanie – kanapka z rzodkiewką, a do pochrupania – pestki słonecznika. Warzywa i owoce to cenne źródło witamin i składników mineralnych, które powinny stanowić podstawę diety zarówno dorosłych, jak i dzieci. Niestety, zdaniem ekspertów ds. żywienia, najmłodsi wciąż spożywają zbyt mało tych produktów, nadużywając słodyczy, fast foodów czy chipsów. Według Światowej Organizacji Zdrowiai z nadwagą zmaga się około 14% polskich dziewcząt i prawie 20% chłopców! Głównym powodem tycia są złe nawyki żywieniowe, zbyt mała ilość warzyw i owoców w codziennej diecie oraz brak ruchu. Na problem ten zwracają uwagę eksperci kampanii „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!”, zachęcając rodziców do racjonalnego podejścia do odżywiania oraz spożywania owoców i warzyw kilka razy dziennie

Główną przyczyną nadwagi u dzieci i młodzieży jest niewłaściwe odżywianie. Otyłość wśród najmłodszych to problem zdrowotny, który negatywnie oddziałuje na wzrost i rozwój dziecka. Ponadto może powodować niską samoocenę, brak pewności siebie i być przyczyną kompleksów oraz zaburzeń w relacjach
z rówieśnikami. W rozwiązaniu problemu pomoże zbilansowana dieta, bogata we wszystkie źródła składników odżywczych, oraz regularna aktywność sportowa. Zdrowe nawyki żywieniowe należy kształtować już od najmłodszych lat, dlatego warto, by w proces ten, od wczesnych lat życia dziecka, zaangażowani byli rodzice i opiekunowie, a także szkoły.

Jedz owoce i warzywa!

Według Instytutu Żywności i Żywieniai warzywa i owoce powinny stanowić co najmniej połowę każdego z zalecanych pięciu posiłków w ciągu dnia. W Piramidzie Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży warzywa i owoce są najważniejszą grupą spożywczą, obok codziennej dawki aktywności fizycznej.

Do zdrowego stylu życia oraz zmiany codziennej diety na bogatszą w owoce i warzywa zachęcać będą eksperci kampanii „Jedz owoce i warzywa – w nich największa moc się skrywa!”. Zdaniem inicjatorów akcji, odpowiednio zbilansowana dieta dziecka, pełna świeżych produktów, pozwala zachować zdrowie, kondycję
i dobre samopoczucie. Pozytywnie wpływa również na stan psychiczny młodego człowieka, jego właściwy rozwój psychospołeczny oraz funkcjonowanie fizyczne i emocjonalne.

– Nadwaga lub otyłość u dzieci może prowadzić do poważnych chorób. Z otyłości się „nie wyrasta”. Dlatego tak istotne jest budowanie właściwych nawyków żywieniowych. Przemyślana, zdrowa dieta od pierwszych miesięcy życia dziecka to najlepsza inwestycja w jego przyszłość – twierdzi ekspertka kampanii, Katarzyna Błażejewska-Stuhr, dietetyk kliniczny i psychodietetyk. – Jako rodzice pamiętajmy o unikaniu cukru i soli w diecie niemowląt i małych dzieci. Maluch w ciągu pierwszych dwóch lat życia nie musi w ogóle mieć kontaktu z cukrem, który można z powodzeniem zastąpić suszonymi i świeżymi owocami. W przypadku wprowadzania zmian w diecie u starszego dziecka, które trudniej namówić do zjedzenia warzyw lub owoców, sięgajmy po przepisy wykorzystujące zdrowe składniki w taki sposób, aby dania były atrakcyjne wizualniei smakowo. Zachęcam do wspólnego gotowania z dzieckiem i oswajania go stopniowo ze wszystkimi produktami, także tymi, których początkowo nie lubi – dodaje ekspertka.

– Wciąż jemy za mało warzyw i owoców, zapominając, że powinny stanowić podstawę naszej diety. W naszej kampanii chcemy zaakcentować dobroczynny wpływ tej grupy produktów na ogólną poprawę stanu zdrowia. Wprowadzenie ich na stałe do jadłospisu dziecka wspomaga rozwój psychospołeczny i psychofizyczny młodego organizmu, oraz stanowi skuteczną „broń” w walce z nadwagą i otyłością. Będziemy zwracać szczególną uwagę na zalety diety opartej na zdrowych i świeżych produktach wśród najmłodszych, zachęcając ich opiekunów do przekazywania maluchom, poprzez naukę i zabawę, wiedzy na temat „supermocy” warzyw i owoców. Chcemy przekonać rodziców, jak ważne jest spożywanie pełnowartościowych posiłków w przyjaznej i domowej atmosferze, oraz uczenie dzieci kultury jedzenia – mówi Agnieszka Falba-Gałkowska, Dyrektor Biura Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii.

PODZIEL SIĘ Z INNYMI

Napisz komentarz...
Zaloguj przez Facebooka

Prywatność
Polityka prywatności 

Redakcja
26-600 Radom
Ul. Okulickiego 39, IIP
TEL: 48 380 30 62 wew. 12
E-mail: biuro@portal.fit.pl

RODO

Szanowny Czytelniku!

Dbamy o bezpieczeństwo Twoich danych. Nie zmieniamy naszych uprawnień.

Od 25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”).

W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Fit.pl Sp.z.o.o.. Dane osobowe niezbędne gromadzone przez serwis www.fit.pl są objęte ochroną danych osobowych: nie są i nie będą nikomu odsprzedawana ani udostępniane. W czasie korzystania z serwisu użytkownik może zostać poproszony o podanie niektórych swoich danych osobowych poprzez wypełnienie formularza, lub w inny sposób. Dane, które należy podać to w większości przypadków imię, nazwisko i adres e-mail.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Fit.pl Sp.z.o.o z siedzibą w Radomiu (dalej także będziemy używać skrótu „Fit.pl”) oraz nasi Zaufani partnerzy czyli podmioty niewchodzące w skład Fit.pl ale będące naszymi partnerami, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszych stronach, do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach, aby:

  • dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań oraz do przeprowadzania konkursów z nagrodami,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo tutaj.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę zaznacz przycisk „zgadzam się” jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie, po 25 maja 2018 roku, Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności Fit.pl, w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez opisane wyżej Fit.pl oraz Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać korzystając z narzędzia dostępnego tutaj.

Zgadzam się
Nie teraz
fit.pl profil na Facebooku
fit.pl kanał na Youtube
Forum dyskusyjne fit.pl