
Jak mu pomóc?
Jeśli zauważyłeś że w szkole czy osiedlowym podwórku dziecko częściej bawi się z wybranymi rówieśnikami, warto sprawdzić z kim dziecko spędza czas. Kilka wizyt w waszym domowym zaciszu da wam szansę sprawdzenie czy ta relacja jest dla dziecka ważna i czy tak naprawdę dzieci umieją się dogadać w czasie zabawy.
Jeśli tak warto te relację podtrzymywać i wspólnie z rodzicami kolegi inicjować częstsze spotkania nie tylko n placu zabaw, ale również na wspólnym spacerze czy podczas wizyty w zoo.
A co jeśli dziecko ma problemy ze znalezieniem przyjaciół?
Zabawa z rówieśnikami to przecież ważny element społecznego życia dziecka. Jeśli dziecko nie potrafi samodzielnie nawiązać relacji z innymi dziećmi lub jest izolowane grupy warto bliżej przyjrzeć się tej sytuacji.
Po pierwsze porozmawiać z nauczycielem, którym najlepiej wie, jaka sytuacji jest w klasie, dlaczego dziecko siedzi samodzielnie i jakich przyczyn nie może znaleźć wspólnego języka z innymi dziećmi.
Prócz rozmowy z nauczycielem przyda się luźna rozmowa z dzieckiem podczas zabawy. Pytania: Kto jest twoim najlepszym kolegą? Kogo lubisz najbardziej w klasie? Z kim nie lubisz się bawić - pomogą Ci rozszyfrować różne problemy i dysfunkcje w relacjach szkolnych dzieci. Być sprzeczka o zabawki lub brak uczestnictwa dziecka w życiu społecznym klasy (wycieczki, wyjścia do kina spowodowały, że maluch nie miał szansy zintegrowania się z kolegami po za szkołą.
[-------]

Naucz dziecko asertywności w kontaktach z rówieśnikami, ale także uprzejmości i umiejętności dzielenia się zabawkami z innymi dziećmi.
Pozwól czasem dzieciom na konflikt (jeśli oczywiście nie dochodzi do niebezpiecznej bójki bądź rękoczynów) niech nauczą się radzić samodzielnie rozwiązywać problem i godzić różne przeciwstawne postawy.
Zapewniaj dzieciom odpowiednią emocjonalną przestrzeń niech dzieci bawiące się z Twoją pociechą nie czują się faworyzowane lub odrzucane z jakiegoś powodu, daj szansę dziecku samodzielnie wybrać, który kolega jest mu najbliższy i dlaczego.
www.dziecko.fit.pl